Fietsstadverkiezing 2018
Onze regio kan beter:
De enquête voor deze verkiezing is door 45.000 mensen ingevuld. Met die basis is er een reëel beeld van Nederland te maken. Ook uit de Drechtsteden kwamen veel antwoorden – mede door onze inzet bij de fietskeuracties.
Houten werd fietsstad van Nederland.
Met de verzamelde antwoorden kunnen de Drechtsteden ieder voor zich en gezamenlijk hun beleid aanpassen en intensiveren.
Genomineerde gemeenten blijken al vele jaren een consistent beleid te voeren. Dat levert zowel een goede fiets-infrastructuur als tevreden burgers op.
Drechtsteden
De twee zwakste punten in de Drechtsteden zijn:
1 Omrijdfactor
We hebben veel water- en autowegen die zorgen voor een grote omrijdfactor. Dat leidt tot een grote maaswijdte, waardoor inwoners makkelijker de auto nemen dan de fiets. Het verkleinen van de maaswijdte is voor een goede mobiliteit binnen de Drechtsteden belangrijk.
Een voorbeeld: de N3 is belangrijk voor het verkeer binnen de gemeenten, maar ze is ook een barrière. Het Rijk wil de N3 nu juist uit het regionaal verkeer halen….
Oplossing: kleinere maaswijdte:
- ons advies over de N3 overnemen. O.a. doorsteekjes, ongelijkvloerse doorgangen.
- aansluitingen van de bruggen tussen de Drechtsteden aan beide kanten verbeteren.
- fietsroutes over de viaducten leiden bij de Laan der Verenigde Naties en bij station Dordrecht Zuid.
- onderdoorgang bij station Dordrecht tussen centrum en Krispijn > ziekenhuis, Leerpark versneld aanleggen.
2 Verkeersveiligheid (50 – 30 km)
De regio scoort gemiddeld wat beter dan het landelijk gemiddelde van 2,0.
Desalniettemin kan het nog veel beter:
- op alle 50-km wegen gescheiden fietspaden aanleggen
- alle 30-km zones zo aanleggen dat harder dan 30 km ook nauwelijks kan:
- versmallen, zowel fysiek als visueel
- hoofdfietsroutes inrichten als fietsstraat.
Hoe komen de Drechtsteden verder?
Het is aan de gemeenteraden om ervoor te zorgen dat er voortvarend beleid wordt gemaakt én de benodigde geld meerjarig beschikbaar te stellen.
De komende gemeenteraadsverkiezingen zijn een goed moment hier aandacht aan te schenken. Juist voor die verkiezingen heeft de Fietsersbond-Drechtsteden een advies opgesteld.
Rapportcijfers tussen 0 en 5. (voor een toelichting zie hier).
Sliedrecht | Hendrik-Ido-Ambacht | Papendrecht | Zwijndrecht | Alblasserdam | Dordrecht | Hardinxveld-Giessendam | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
plaats Nederland | 25 | 40 | 43 | 97 | |||
8 tot 80 | 4,2 | 4,5 | 4,3 | 4,2 | 4,5 | 4 | 4,4 |
Beleving | 3,2 | 3,5 | 3,4 | 3,3 | 3,6 | 3,3 | 3,3 |
Onderhoud | 3,5 | 3,8 | 3,5 | 3,5 | 3,7 | 3,4 | 3,6 |
Netwerk | 4,4 | 4,5 | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 4,1 | 4,6 |
Infrastructuur | 3,7 | 3,8 | 3,9 | 3,6 | 3,9 | 3,5 | 3,6 |
Omrijdfactor | 1,8 | 2,6 | 1,0 | 2,6 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Stedelijke dichtheid | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 4,5 |
Rotondes | 1,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
50 km/u | 4,2 | 2,2 | 3,9 | 2,0 | 2,3 | 2,8 | 1,4 |
Totaalscore | 3,6 | 3,9 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 3,6 | 3,6 |