Rotondes …
- verhogen de verkeersveiligheid:
- verbeteren doorstroming:
- vergroten aantrekkelijkheid voor fietsers.
Daarom zijn rotondes voor de Fietsersbond Drechtsteden heel belangrijk.
De Fietsersbond Zuid-Holland maakte hier al in 2001 een zwartboek over. Geen van de Drechtsteden had toen de juiste inrichting van die rotondes. En tegenwoordig subsidieert de provincie alleen nog maar rotondes die aan de richtlijnen voldoen.
Actueel
In 2025 gaat het CROW, samen met de SWOV weer uitgebreid onderzoek door naar alle aspecten die een rol spelen bij de rotondes binnen de bebouwde kom.
Wanneer je zoekt op rotondes op het internet dan blijkt dat er steeds meer gemeenten de richtlijnen gaan toepassen. Voorbeelden zijn verschillende gemeenten in Drenthe, Zeeland en Noord-Brabant.
Sliedrecht
In dit dorp hebben fietsers op alle rotondes aan de oostkant van de Baanhoekweg geen voorrang op de rotondes.
In het nieuwe beleid van de gemeente (2024) is bepaald dat dit weer onderzocht gaat worden. Veel over de lopende discussies is hier terug te lezen.
Dordrecht
Er zijn twee rotondes waar fietsers geen voorrang hebben.
Een van de rotondes, bij de Toulonselaan, wordt bij de renovatie in 2025/ 2026 aangepast.
De rotonde bij het ziekenhuis kent geen voorrang voor fietsers, omdat er twee rijbanen op uitkomen. Er een afdekrisico kan ontstaan.
Bronnen
20191217 CROW Fietsberaad. Hernieuwde aandacht voor de veiligheid van fietsers op de rotondes
Zwijndrecht
In 2009 zijn de rotondes in Zwijndrecht aangepast. Zie ook het artikel op de site van het CROW.