Direct naar inhoud
Drechtsteden

Media-impact

De 'kruising' Dubbeldamseweg Noord - rotonde Toulonselaan.
De ‘kruising’ Dubbeldamseweg Noord – rotonde Toulonselaan.

2024

Elk jaar zijn wij benieuwd naar wat de leden en anderen belangrijk vinden wat betreft het fietsbeleid in de Drechtsteden. Dat proberen we af te leiden uit het bezoek/gebruik van onze sociale media. Daarom nu ook weer een overzicht van de gevolgen van onze activiteiten zoals ze zichtbaar zijn geworden in de sociale media.

Deze site vormt de basis van die analyse. Zodra er relevant nieuws is, wordt dat hier geplaatst. Vervolgens wordt het nieuws via de andere beschikbare sociale media gedeeld. Tegelijkertijd functioneert de site ook als een ‘openbaar’ archief betreffende het fiets(beleid) in de Drechtsteden. Dit geeft al met al een goed beeld van onze inzet, maar zal ondanks de inspanningen niet volledig kunnen zijn. Bijzonder, dat zelfs de allereerste ‘Trapper’ (1980), nu omgedoopt tot ‘Terugtrapper’, op de site is terug te vinden.

Nieuw

Het jaar 2024 kende vele veranderingen. Zo is de site compleet vernieuwd en zijn we overgestapt van X op Bluesky. Bovendien is de gegevensverzameling door Google Analytics van het bezoek van de site geheel vernieuwd. Vergelijkingen met de afgelopen jaren zijn daardoor nu wat lastiger te maken.

N.b.: Als er een publicatie is verschenen in de lokale media, dan is die opgenomen op de site en terug te vinden onder een artikel.

Website

Deze site had in 2024 2737 gebruikers. Niet te vergelijken met voorgaande jaren. De meest gezochte informatie vanaf medio februari was:

  1. Onderzoek over bruggen;
  2. Inleveren en vinden van fietsen;
  3. Nieuwe entree en stalling Station Dordrecht;
  4. Fietsroutes en de eventuele korting;
  5. Beste fietsgemeente Drechtsteden.

Opvallend is, dat elk jaar het vinden/stallen van ‘gestolen’ fietsen een belangrijke reden is voor het bezoek aan de site. Terwijl dat eigenlijk geen onderdeel is waar we veel over communiceren.

Facebook

Op Facebook heeft de afdeling inmiddels 384 volgers, een stijging van 4% in vergelijking met 2023.

Het bereik is met 2/3 afgenomen. Die afname is fors. Mogelijk is die te verklaren doordat er in 2024 geen advertentieruimte is gekocht. Berichten met veel aandacht gingen over:

  1. De fietsverbindingen tussen de Toulonselaan en de rotonde in Dordrecht;
  2. De bereikbaarheid van de binnenstad van Dordrecht voor fietsers tijdens Koningsdag;
  3. De uitslag van de fietsgemeenteverkiezingen in de Drechtsteden;
  4. De ondertekening van het meerjarenplan verkeersveiligheid Drechsteden/Alblasserwaard Gorinchem;
  5. Het vertrek van Blokker en de mogelijkheid om die ruimte als stalling te benutten.

Vooral de vreemde aansluitingen op de kruisingen bij de rotonde Toulonselaan leverden ook nog de meeste respons op in de vorm van reacties/opmerkingen.

X

Op X heeft de afdeling 654 volgers en dat is minder dan vorig jaar. Het totale bereik is helaas niet meer zichtbaar. Al met al lijkt X als communicatiekanaal op zijn retour te zijn. De posts met de meeste weergaven in 2024 zijn:

  1. Fietsgemeenteverkiezing Drechtsteden;
  2. Fietstunnel Transvaalstraat Dordrecht;
  3. Fietscontrole bij scholen in Sliedrecht;
  4. Opknappen fietsen voor Oekraïners Papendrecht;
  5. Fietsvierdaagse Rond Uit Dordrecht.

Bluesky

In 2024 is een account aangemaakt in Bluesky. Een soortgelijk medium als X.

Hier waren eind december 24 volgers.

Instagram

Op Instagram heeft de afdeling nu 267 volgers, een toename van 5%. Veelal worden de berichten die op Facebook worden geplaatst doorgezet naar Instagram.

YouTube

Op YouTube waren er 912 kijkers tot en met 2024. Afgelopen jaar zijn de video’s over de vernieuwde Krispijnseweg, de fietskeuring in Hardinxveld–Giessendam (uit 2018), het rondje om en over het Hof en een aantal video’s over de familie Tweelinkerhanden het meest bekeken. In dit jaar zijn de verschillende video’s 109 keer bekeken.

Terugtrapper

Al sinds 1980 verschijnt de Terugtrapper, onze nieuwsbrief. De afgelopen jaren is die alleen digitaal verspreid. Het delen van informatie met leden en nu ook andere belangstellenden is daardoor eenvoudiger geworden.

Verzending verloopt sinds 2021 door middel van het programma Mailchimp. In 2023 zijn er elf verzonden, twee Terugtrappers meer dan in 2023. Het adressenbestand bestaat momenteel uit 387 adressen, 1% meer dan de in 2023. Ruim 59% van de e-mails wordt daadwerkelijk geopend. Dat is 8% meer dan soortgelijke nieuwsbrieven.

Deel deze pagina

Afgelopen jaren

Eerdere jaren

2019/ 2018
2015
2014
2013