Mediagebruik 2021

Het is weer en understatement om te schrijven dat het jaar 2021 niet helemaal volgens de planning ging. Desalniettemin een overzicht van de communicatie-impact van de afdeling.

Werkwijze

Door de afdeling wordt voor het bereiken van de leden en anderen gebruik gemaakt van deze website, Facebook, Twitter en Instagram. Facebook en Twitter worden gebruikt als boodschapper. Voor het eerst dit jaar wordt dit jaar de Terugtrapper via Mailchimp gedeeld met de leden.

Wanneer de Fietsersbond bijvoorbeeld vragen krijgt van een politieke partij, dan delen we die kennis daarover via de website.

Weer wat opmerkelijke zaken.

Voorstraat (noord) Dordrecht
Voorstraat (noord) Dordrecht Beeld-auteur: William Nederpelt

Facebook

Op Facebook kent de afdeling inmiddels 332 volgers. Aan het begin van 2021 waren dat er nog 288.

Berichten met veel aandacht gingen over

  • Familie Tweelinkerhanden Tasvrij editie
  • Eerste opnamedag van de filmserie van de Familie Tweelinkerhanden.
  • Afsluiting van de N3 wel/niet voor fietsers
  • De wens om het fietspad van de brug over de Noord te verbreden tussen Alblasserdam en Hendrik-Ido-Ambacht

Website

Deze website had in 2018 2027 gebruikers, 2019 3.370, 2020 3.041 en in 2021 3.890 gebruikers. Weer een mooie stijging met 28%. Het aantal weergegeven pagina’s is echter met 13% gedaald tot 7.581. Het lijkt er daarmee op dat bezoekers heel doelgericht bezocht wordt.

Het bounce percentage was met 78% (60% slechter dan in 2020).

De meest bezochte onderdelen:

Twitter

Op Twitter heeft de afdeling 665 volgers, dit is een toename van 25 in 2021. Tweets zijn  51.807 keer in beeld geweest 42% minder dan in 2020. Dit was ook het gevolg van retweets en het opnemen van andere twitteradressen in tweets. In 2019 was er ook al een daling met 30%

De tweets met de meeste weergaven in 2021:

  • Ingebruikname van de Prins Clausbrug Dordrecht
  • Verkeersexamen voor basisscholen in Sliedrecht
  • Mogelijke afsluiting bruggen in Dordrecht/Papendrecht
  • Het (over)gewicht van mensen in Sliedrecht.
  • Koffieactie bij de Stadsbrug in Dordrecht.

Instagram

Op Instagram kent de afdeling nu 196 volgers, een toename van 40%, terwijl er nu 76 foto’s zijn gedeeld. Dit jaar 41, vorig jaar 24.

Terugtrapper

Al sinds 1980 wordt door de afdeling een Terugtrapper uitgebracht. De afgelopen jaren is om verschillende redenen besloten om ze in het vervolg alleen maar digitaal te delen. Dit gaat via het programma Mailchimp.

Het delen van informatie met leden en andere belangstellenden is daardoor eenvoudiger geworden.

Nadeel is helaas wel dat leden waarvan niet over een werkend emailadres wordt beschikt niet meer op de hoogte worden gehouden met de activiteiten.

De eerste Terugtrapper, in juni, is naar 300 abonees gezonden. De laatste in december al naar 346 leden. De toename is vooral het gevolg van een telefoonactie om ontbrekende emailadressen te verzamelen.

You Tube

Dit jaar is samen met David Klein en RTV Dordrecht een reeks films gemaakt die films zijn op verscheidene manieren gedeeld.

Als onderdeel van de weekprogrammering (elk uur) van RTV Dordrecht, RTV Papendrecht en RTV Ridderkerk.
RTV Dordrecht heeft een bereik van 70.000 mensen per week.
RTV Papendrecht heeft een bereik van 32.000 mensen.

Daarnaast zijn deze films ook beschikbaar gesteld op You Tube en zijn er eind 2021 een aantal gedeeld op Facebook.

Op You Tube was het bereik van alle films in 2020 453, terwijl dat in 2021 2608 was.

Andere kanalen

Het bovenstaande overzicht maakt alleen maar zichtbaar waar de afdeling zelf voor publiciteit heeft gezorgd.
Naast deze publiciteit heeft er bijvoorbeeld in de periode van de Fietsstadverkiezing op de verschillende sites van Avant (zoals dordrecht.net en zwijndrecht.net) een banner gestaan met een link naar de enquête.