Mediagebruik 2019

Nu we zijn beland in de twintiger jaren is het interessant om te zien wat er het afgelopen jaar ‘belangrijk’ was voor de fietsers volgens de sociale media in de Drechtsteden. Immers het plaatsen van artikelen door de afdeling wil nog niet zeggen dat de ontvangers dat belangrijk vinden.

En, wanneer er elders over de afdeling is geschreven, dan zijn die artikelen meestal met een link toegevoegd in een artikel op deze site.

Werkwijze

Door de afdeling wordt voor het bereiken van de leden en anderen gebruik gemaakt van deze website, Facebook, Twitter en Instagram. Facebook en Twitter worden gebruikt als boodschapper.

Wanneer de Fietsersbond bijvoorbeeld vragen krijgt van een politieke partij, dan zullen we die kennis daarover via de website delen.

Weer wat opmerkelijke zaken.

Facebook

Op Facebook kent de afdeling inmiddels 224 volgers. Aan het begin van het jaar 2019 waren dat er nog 191 (begin 2018 176). Met het gebruik van Facebook zijn in 2018 15.200 keer mensen bereikt.

facebook
De ontwkkeling van het aantal volgers.

Er zijn 17 evenementen door ons (mede)georganiseerd, bekend gemaakt op Facebook.

De top 5 van meest gelezen berichten/ evenementen in 2019:

  1. opening Nieuwe Dordtse Biesbosch 7.800 personen, gedeeld door 5 andere organisaties
  2. landelijke ledenraad over fietsgeluk 1.400 personen, gedeeld door 3 andere organisaties
  3. fietsgeluk met een goede fiets (Alblasserdam) 951 personen, gedeeld door 3 andere organisaties.
  4. mobiliteitscafé Dordrecht 759 personen, gedeeld door 6 organisaties
  5. avond over ‘Verder met duurzaamheid in Dordrecht’ 711 personen, gedeeld door 8 andere organisaties.

Website

Deze website heeft het afgelopen jaar 60% meer bezoekers gekregen (4.400 in 2019). Sinds de start van deze site in 2012 was er een gemiddelde stijging van 4,5% per jaar.

Het bounce percentage was met bijna 70% heel goed (daarmee wordt aangegeven dat men een specifieke pagina bezocht en daarna ‘tevreden’ was).

De meest bezochte pagina’s:

  1. overlijden van Hein de Bruin (de secretaris)
  2. ophalen van vermiste fietsen
  3. snelfietsroutes in Zuid-Holland
  4. organisatiepagina
  5. sportief fietsen.

Twitter

Op Twitter heeft de afdeling 697 volgers, dit is een toename van 45 in 2019. Bijna 122.000 keer is er een tweet in beeld geweest. Dit was ook het gevolg van retweets en het opnemen van andere twitteradressen in tweets.

De tweets met de meeste aandacht:

  1. winterbanden voor de fiets (4440)
  2. een weesfiets bij Park Merwesteijn in Dordrecht (2937)
  3. de overhandiging fietsvisie in Alblasserdam (2477)
  4. de Meet up over mobiliteit in de stadsbibliotheek  (2469)
  5. het veranderen van de service bij de ov-fiets op het ov-station Dordrecht ((2269)
weesfiets Park Merwestein
weesfiets Park Merwesteijn

Instagram

Voor de afdeling is Instagram nog onbekend. We zijn er echter wel mee gestart. Er zijn inmiddels al 56 volgers, terwijl er pas 11 foto’s zijn geplaatst.