Mediagebruik 2015

Nu het jaar 2015 weer de geschiedenisboeken ingaat is het interessant om te zien wat er het afgelopen jaar ‘belangrijk’ was voor de fietsers volgens de sociale media. Immers het plaatsen van artikelen door de afdeling wil nog niet zeggen dat de ontvangers dat belangrijk vinden.

Door de afdeling wordt voor het bereiken van de leden en andere belangstellenden gebruik gemaakt van een website, Facebook en Twitter (er is geen gebruik gemaakt van YouTube). Hieronder is dat verder toegelicht. Daarbij weer wat opmerkelijke zaken die de afdeling ook weer informatie geeft over wat de lezers belangrijk vinden, waar ze nieuwsgierig naar zijn.

Het jaar 2015 was overigens een jaar waarin er weinig publieke actie was van de Fietsersbond. Er is immers nergens nieuw beleid ontwikkeld. De Groenezoom is volgens het advies van de Fietsersbond aangelegd. Het is voor de afdeling het afgelopen jaar vooral van belang geweest om de uitvoering van het fietsbeleid goed te volgen en erover te adviseren. Dit gebeurt altijd in goed overleg met de verschillende gemeenten. Adviezen die meestal niet worden gepubliceerd, maar door de ambtenaren wel worden gebruikt.

Facebook

Dit jaar is het tweede jaar dat we Facebook gebruiken. We zijn van 48 naar 110 vrienden / likes gegaan, 39% van de vrienden is vrouw en 9% van alle vrienden woont niet in Nederland.

Op 8 november werd de 100 vriendengrens overschreden. In 2015 is bij bijna 1,7 miljoen situaties[1] iets van de pagina bij Facebookbezoekers in beeld geweest. Dit lijkt veel. We beschikken echter nog niet over vergelijkingsmateriaal. Anderen kunnen dit mogelijk wel in perspectief plaatsen

Website

De website Fietsersbond Drechtsteden is het afgelopen jaar minder bezocht dan het jaar ervoor 11% minder dan 2014. Dat is nog altijd bijna 4.500 keer. Dit is wel weer meer 10% meer dan in 2013. Verder bleek de waardering niet te zijn veranderd. Ruim 53% van de bezoekers komt regelmatig terug. Een piek in het aantal bezoekers het afgelopen jaar was de avond voor Koningsdag. Door de Fietsersbond was toen een speciale pagina gemaakt over de bereikbaarheid voor fietsers en de stallingsmogelijkheden. Deze werd in 4 uur tijd 110 keer bezocht. De tweede piek was begin januari 2015. Toen de vorige rapportage over het bezoek van de site werd gepubliceerd. Het spreekt voor zich dat het merendeel van de bezoekers uit de Drechtsteden komt. Zoals blijkt uit het overzicht.

  1. Drechtsteden 42%
  2. Amsterdam 7%
  3. Rotterdam 6%
  4. Utrecht 3%

Verder bleek dat het bijna 55% van de bezoekers van de website man is. En dat die verhouding is nog schever wanneer je kijkt naar de vrienden van de Facebookpagina Daar is 61% man. Vrouwen maken immers vaker gebruik van de fiets dan mannen.

Ook dit jaar, net zo als in 2014, waren de meeste bezoekers geïnteresseerd in fietsdiefstal en stallen. Dit was goed voor 1/3 van de eerste 10. Na deze kraker bleek de informatie over stallingen (Koningsdag) het meest te zijn bezocht. De avonden die zijn georganiseerd over 8 – 80, het fietsen naar Santiago de Compostella en de F-16 (terwijl daar niets is gebeurd (sic)) zijn ook nog vaak bekeken. Belangstelling was er ook veel belangstelling voor de vergelijking van de verkiezingsprogramma’s van de waterschappen, de ontwikkelingen in De Schil in Dordrecht, de paardenvijgen op de fietspaden in Dordrecht en Zwijndrecht en de opening van de nieuwe Witte Brug in Papendrecht. Al met al een divers lijstje. Opvallend is weer dat de weblog’s met verslagen over de verschillende acties slecht worden bezocht.

Twitter

Op Twitter heeft de afdeling bijna 400 volgers. Bijna 68.000 keer is er een tweet van de afdeling in beeld geweest, ook als gevolg van retweets en het opnemen van andere Twitteraccounts. De tweets met de meeste aandacht gingen over de fietsverlichtingsacties en de aanleg van de snelfietsroute in Drechtsteden-noord. De tweet met de foto van de asfaltering van de Hoogendijk in Alblasserdam heeft de meeste kijkers gehad. Bijna 2.200. Dit terwijl de tweet over de stallingen tijdens Koningsdag wel de meeste bezoekers heeft geworven voor de website.

Algemeen

Deze informatie ondersteunt het beleid van de afdeling om veel tijd te steken in leuke avonden over fietsen, snelfietsroutes, de aanpak van fietsdiefstal en de verlichtingsacties. Daarnaast blijkt dat de verschillende sociale media elkaar aanvullen. Er wordt nu wel meer gebruik gemaakt van Facebook om zaken onder de aandacht te brengen. We fietsen dus gewoon door.

[1] The number of impressions seen of any content associated with your Page.