Sinds 2018 wordt er tweejaarlijks een landelijke fietsgemeenteverkiezing georganiseerd. Deze leverde een goed beeld op van de kwaliteit van het fietsbeleid in elke gemeente. Sinds de verkiezingen in 2018 en 2023 (het jaar van de laatste meting) hebben gemeenten veel kunnen verbeteren.
Dat heeft voor de Drechtsteden wel wat opgeleverd: in 2024 is Hendrik-Ido-Ambacht in de landelijke ranglijst weer gestegen, nu naar de 33e plaats (19 plaatsen sinds 2022), terwijl Papendrecht uit de top 100 is verdwenen (35e plek in 2020).
Alleen Sliedrecht en Hendrik-Ido-Ambacht hebben een betere beoordeling gekregen dan in 2022. De andere gemeenten zijn juist gezakt in hun beoordeling.
En er zijn nu 957 beoordelingen van de verschillende gemeenten. Een stijging van 14% ten opzichte van 2021.
Infrastructuur
De infrastructuur is het beste op orde in Hendrik-Ido-Ambacht, hekkensluiter is hier Alblasserdam.
Omrijdfactor
Omrijden is voor fietsers erg vervelend. Omrijden komt door kleine of grote barrières. Dit kan het gebrek zijn aan kleine doorsteekjes, maar ook door te weinig bruggen/ viaducten voor fietsers. Met grote barrières zijn vaak forse investeringen gemoeid; investeringen die politiek vaak moeilijk zijn te verkopen. De aanleg of optimalisering van doorfietsroutes geeft goede kansen om barrières op te ruimen.
Omrijden is in alle gemeenten een zorgpunt. Alleen Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht hebben hier door hun omvang en het beperkt aantal interne barrières nog steeds relatief weinig last van.
8 tot 80
Is een gemeente prettig voor kinderen en ouderen om doorheen te fietsen, dan is het vaak voor iedereen prettig.
Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht steken hier met kop en schouder boven de anderen uit.
Over het thema 8 – 80 is door de afdeling reeds in 2015 een avond georganiseerd om duidelijk te maken hoe dit nog beter kan worden ingevuld.
Beleving
Een goed gevoel krijgen fietsers deze keer in Hendrik-Ido-Ambacht.
Hier lijkt een duidelijke relatie te liggen met de wijze waarop de gemeente wordt ingericht. Ook de kwaliteit van de fietspaden en het plaatselijk fietsnetwerk kunnen hier een belangrijke sleutel zijn.
gemeente | Totaal | 8 - 80 | Beleving | Onder- houd | Net- werk | Infra- structuur | Omrijd- factor | Rotondes | 50 km wegen | Stedelijke dichtheid | 30 -50 km |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Papendrecht | 3.4 | 3.2 | 3.2 | 3.3 | 3.7 | 3.3 | 1.4 | 5 | 3.5 | 5 | 0 |
Hendrik-Ido-Ambacht | 3.8 | 3.5 | 3.5 | 3.7 | 4.0 | 3.6 | 3.5 | 5 | 2.7 | 5 | 0 |
Dordrecht | 3.2 | 3.1 | 3.3 | 3.2 | 3.6 | 3.2 | 1.3 | 3 | 2.7 | 5 | 0 |
Zwijndrecht | 3.5 | 3.2 | 3.2 | 3.4 | 3.9 | 3.4 | 2.8 | 5 | 2.0 | 5 | 0 |
Alblasserdam | 3.2 | 3.0 | 3.0 | 3.2 | 3.7 | 3.1 | 1.0 | 5 | 1.8 | 5 | 0 |
Hardinxveld-Giessendam | 3.2 | 3.0 | 3.2 | 3.4 | 3.8 | 3.3 | 1.0 | 5 | 1.7 | 4 | 0 |
Sliedrecht | 3.3 | 3.2 | 3.2 | 3.3 | 3.7 | 3.3 | 2.0 | 2 | 3.7 | 5 | 0 |
Algemeen
Het landelijke overzicht kent een aantal koplopers dat jaarlijks in elkaars buurt blijft. Grootste stijger en dit jaar zelfs de winnaar van de fietsgemeenteverkiezing is de gemeente Noord-Beveland geworden. Zij haalden dit jaar een score van 4,2, terwijl dat twee jaar geleden nog ‘slechts’ 3,9 was.