De Biesbosch Fietst
De Biesbosch, ons nationaal park, heeft een nieuwe beheersstructuur gekregen. De gemeenten Drimmelen, Altena en Dordrecht werken daarbij nu samen. Voor de Biesbosch is een nieuwe visie opgesteld.
De Fietsersbond is ook gevraagd hierover mee te denken. Dat heeft geleid tot een uitgebreid rapport over de rol die de fiets kan spelen voor de Biesbosch: De Biesbosch Fietst. De afdelingen, gemeenten en provincies kunnen dit benutten om van die Biesbosch een gebied te maken met ‘zero emissions en zero accidents’.
Actuele informatie is te vinden op een nieuwe pagina.
Biesbosch
Het is niet het eerste waar aan wordt gedacht: de fiets en de Biesbosch. Niets is echter minder waar. Veel bezoekers van de Biesbosch komen op de fiets, met de auto met een fiets achterop of met de auto, terwijl zij wel op de fiets zouden kunnen komen.
En nu de Biesbosch steeds populairder wordt hebben de verschillende afdelingen die een deel van de Biesbosch vertegenwoordigen de handen ineen geslagen en een advies opgesteld.
Per gemeente die iets met de Biesbosch hebben is hier iets over opgenomen. Meer staat in de notitie De Biesbosch Fietst.
Altena
Binnen de gemeente Altena zijn twee belangrijke knelpunten gesignaleerd.
Een vijftig km-route met fietssuggestiestroken.
Dat is de route vanaf de veerstoep Werkendam naar de Bandijk. Op deze route fietsen fietsers vaak over 50 km wegen zonder een veilig fietspad. Dit terwijl er al wel een mooi tracé ligt dat hiervoor kan worden benut.
De lager frequentie en lange wachttijd voor het veer Lage Zwaluwe – Werkendam.
Door het verplaatsen van de aanlegsteiger van het veer over de Amer tussen Lage Zwaluwe – Brabantse Biesbosch naar de Anna Jacominaplaat kan de oversteek met 1 km verkorten. Dit maakt een hogere frequentie van de veerdienst mogelijk. De oversteektijd kan worden gehalveerd.

Dordrecht
In Dordrecht is een aantal verbindingen dat kan worden verbeterd. Dat zijn:
- Groene route vanaf het oude centrum naar de Merwelanden,
- routes langs de Oostdijk, nu veel te smal,
- route vanaf het centraal station, naar het zuiden,
- route vanaf het centraal station naar de Kop van ’t Land. Over delen is er nog een 50-km weg met fietssuggestiestroken.
Verder kan een hub/ parkeerplaats bij de Kop van ’t land worden gerealiseerd. Dit opdat auto’s daar worden geparkeerd, er een ov-halte komt en men vervolgens met de fiets overvaart, verder kan gaan.

Door de Fietsersbond is in de gemeenteraad op 21 juni 2022 aandacht gevraagd voor de veiligheid en dus de oversteekbaarheid van de Provincialeweg in Dordrecht. Presentatie. Dit vond plaats bij de bespreking van het ontwerp van het nieuwe dagrecreatieterrein bij de Nieuwe Dordtse Biesbosch
Daarbij is door de Fietsersbond ook aandacht gevraagd voor de rol die de parkeerplaats bij de Nieuwe Dordtse Biesbosch kan spelen als hub. Dus een punt waar men de auto kan laten staan om met de fiets verder te gaan. Dit om te voorkomen dat iedereen met de auto de pont bij de Kop van ’t Land neemt en vervolgens ergens de auto parkeert.
Moerdijk/ Drimmelen
Het ov-station Lage Zwaluwe is niet het eerste station waar aan wordt gedacht voor een bezoek aan de Biesbosch.
Echter door de nieuwe veerverbinding tussen Werkendam en Lage Zwaluwe is dit een belangrijk beginpunt geworden, daarnaast is de verbinding tussen Noord-Brabant/ Lage Zwaluwe en Zuid-Holland nog onderschat qua mogelijkheden. Ze kan immers een onderdeel worden van het landelijk netwerk van doorfietsroutes.
-
Download: Gebiedsvisie Biesbosch (pdf, 3,03 MB)
Abonneer je ook op ons afdelingsblad De Terugtrapper.
Een lijst met medewerkers
-
William Nederpelt
Hendrik-Ido-Ambacht, Sliedrecht en de RPV