De Biesbosch Fietst

De Sliedrechtse Biesbosch

De Biesbosch, ons nationaal park heeft een nieuwe beheersstructuur gekregen. De gemeenten Drimmelen, Altena en Dordrecht werken daarbij nu samen. Voor de Biesbosch wordt nu een nieuwe visie opgesteld.

De Fietsersbond is ook gevraagd hierover mee te denken. Dat heeft geleid tot een uitgebreid rapport over de rol die de fiets kan spelen voor de Biesbosch: De Biesbosch Fietst. De afdelingen, gemeenten en provincies kunnen dit hopelijk benutten om van die Biesbosch een gebied te maken met ‘zero emissions en zero accidents’.

Biesbosch

Het is niet het eerste waar aan wordt gedacht: de fiets en de Biesbosch. Niets is echter minder waar. Veel bezoekers van de Biesbosch komen op de fiets, met de auto met een fiets achterop of met de auto, terwijl zij wel op de fiets zouden kunnen komen.

En nu de Biesbosch steeds populairder wordt hebben de verschillende afdelingen die een deel van de Biesbosch vertegenwoordigen de handen ineen geslagen en een advies opgesteld.

Per gemeente die iets met de Biesbosch hebben is hier iets over opgenomen. Meer staat in de notitie De Biesbosch Fietst.

Altena

Binnen de gemeente Altena is één belangrijk knelpunt gesignaleerd.

Dat is de route vanaf de veerstoep Werkendam naar de Bandijk. Op deze route fietsen fietsers vaak over 50 km wegen zonder een veilig fietspad. Dit terwijl er al wel een mooi tracé ligt dat hiervoor kan worden benut.

Dordrecht

In Dordrecht is een aantal verbindingen dat kan worden verbeterd. Dat zijn:

  • de Groene route vanaf het oude centrum naar de Merwelanden,
  • de routes langs de Oostdijk, nu veel te smal,
  • de route vanaf het centraal station, naar het zuiden,
  • de route vanaf het centraal station naar de Kop van ’t Land, over delen is er nog een 50-km weg met fietssuggestiestroken.

Verder kan een hub/ parkeerplaats bij de Kop van ’t land worden gerealiseerd. Dit opdat auto’s daar worden geparkeerd, er een ov-halte komt en men vervolgens met de fiets overvaart, verder kan gaan.

Moerdijk/ Drimmelen

Het ov-station Lage Zwaluwe is niet het eerste station waar aan wordt gedacht voor een bezoek aan de Biesbosch.

Echter door de nieuwe veerverbinding tussen Werkendam en Lage Zwaluwe is dit een belangrijk beginpunt geworden, daarnaast is de verbinding tussen Noord-Brabant/ Lage Zwaluwe en Zuid-Holland nog onderschat qua mogelijkheden. Ze kan immers een onderdeel worden van het landelijk netwerk van doorfietsroutes.

pdf ⋅ 2 MB

De Biesbosch Fietst (004)

Download

pdf ⋅ 5 MB

Gebiedvisie Biesbosch

Download

pdf ⋅ 622 KB

Bundeling wensen en bedenkingen gebiedsvisie Biesbosch voorjaar 2021

Download

pdf ⋅ 8 MB

2021 Recreatiezonering Biesbosch

Download

Aanvullingen

De informatie in de nota is nooit volledig. Aanvullingen kunnen hieronder worden beschreven. We zullen ze dan meenemen in het overleg.

Abonneer je ook op ons afdelingsblad De Terugtrapper.

Categorieën

William Nederpelt

William Nederpelt

Hendrik-Ido-Ambacht en de RPV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *