Biesbosch
Het is niet het eerste waar aan wordt gedacht: de fiets en de Biesbosch. Niets is echter minder waar. Veel bezoekers van de Biesbosch komen op de fiets, met de auto met een fiets achterop of met de auto, terwijl zij wel op de fiets zouden kunnen komen.
En nu de Biesbosch steeds populairder wordt hebben de verschillende afdelingen die een deel van de Biesbosch vertegenwoordigen de handen ineen geslagen en een advies opgesteld.
Per gemeente die iets met de Biesbosch hebben is hier iets over opgenomen. Meer staat in de notitie De Biesbosch Fietst.
Altena
Binnen de gemeente Altena is één belangrijk knelpunt gesignaleerd.
Dat is de route vanaf de veerstoep Werkendam naar de Bandijk. Op deze route fietsen fietsers vaak over 50 km wegen zonder een veilig fietspad. Dit terwijl er al wel een mooi tracé ligt dat hiervoor kan worden benut.
Dordrecht
In Dordrecht is een aantal verbindingen dat kan worden verbeterd. Dat zijn:
- Groene route vanaf het oude centrum naar de Merwelanden,
- routes langs de Oostdijk, nu veel te smal,
- route vanaf het centraal station, naar het zuiden,
- route vanaf het centraal station naar de Kop van ’t Land. Over delen is er nog een 50-km weg met fietssuggestiestroken.
Verder kan een hub/ parkeerplaats bij de Kop van ’t land worden gerealiseerd. Dit opdat auto’s daar worden geparkeerd, er een ov-halte komt en men vervolgens met de fiets overvaart, verder kan gaan.
Moerdijk/ Drimmelen
Het ov-station Lage Zwaluwe is niet het eerste station waar aan wordt gedacht voor een bezoek aan de Biesbosch.
Echter door de nieuwe veerverbinding tussen Werkendam en Lage Zwaluwe is dit een belangrijk beginpunt geworden, daarnaast is de verbinding tussen Noord-Brabant/ Lage Zwaluwe en Zuid-Holland nog onderschat qua mogelijkheden. Ze kan immers een onderdeel worden van het landelijk netwerk van doorfietsroutes.
Abonneer je ook op ons afdelingsblad De Terugtrapper.
Categorieën