20 juni 2014

Actiedag voorkoming fietsdiefstal 2014

Op vrijdag 20 juni was het zover. Na een maandenlange voorbereiding door medewerkers van Stadstoezicht, de politie Zuid-Holland Zuid, de gemeente Dordrecht, studenten Integrale Veiligheid InHolland, NS, ProRail, Fietspunt Rotterdam en de Fietsersbond werd er eindelijk de straat opgegaan.

Allereerst was er een briefing in het politiebureau aan de Groenmarkt. Hier werden nog eens haarfijn uitgelegd wat we wilden bereiken. Vervolgens ging het in colonne naar de Achterom – Raamstraat kruising. De invasie van de auto’s van de politie, Stadstoezicht en de fietsen van de Fietsersbond was compleet.

Door elke organisatie was eigen voorlichtingsmateriaal meegenomen. Dit leverde het mooie plaatje op dat de auto van Stadstoezicht met de rode fietsloper van de Fietsersbond werd uitgelicht. De rode loper werkte als een rode drempel. Immers er bleek ook nog doorgaand autoverkeer te zijn via de Raamstraat naar het Bagijnhof. Dat vanwege de omleiding die het gevolg weer was van de opbouw van de kermis.

Bij aankomst van alle medewerkers bleken de eerste klanten ook te wachten. Zij hadden via de krant of via Burgernet gehoord dat er fietsen gegraveerd zouden worden. En de eerste klant wilde niet in de rij staan.

Na een snelle controle bleek de fiets, onder de trapas, al een framenummer te hebben. Het graveren bleek daardoor niet nodig te zijn. Zou zelfs tot verwarring kunnen leiden. Deze eerste klant kreeg wel alle tips mee over de wijze waarop ze diefstal kon voorkomen en wat ze zou kunnen doen wanneer de fiets onverhoopt toch zou worden gestolen.

De tweede fiets die al klaar stond bleek een kinderfiets te zijn. Hier ontbrakinderdaad een framenummer. Vervolgens is daar een uniek nieuw nummer in gegraveerd (geen postcode). De speciale codes zijn beter dan de postcodes. Postcodes bleken in het verleden nl fraudegevoelig te zijn. En, ze verliezen na de verkoop of verhuizing hun waarde.

Vinnie Veilig, met een mooie zwarte schakelketting, gaf ook acte de présence. Zij trok vooral de aandacht van veel kleine kinderen. Kinderen die soms nog makkelijk omgaan met hun fiets.

Door de verschillende medewerkers is bij heel veel fietsen gecontroleerd of er al een framenummer in stond of barcode op het frame was geplakt. Dit bleek in bijna alle gevallen zo te zijn. Velen wisten echter nog niet dat hun fiets ook een soort kenteken heeft. Het gaf vaak een komisch effect om de fiets opgetild te zien worden om vervolgens tussen de modder van de trapas / het cranckstel dat framenummer te laten zien. Uiteindelijk bleek het maar in twee gevallen nodig te zijn om een framenummer te graveren.

Veel fietsers kregen nog een kortingsbon voor de aanschaf van een tweede slot bij de fietsenmakers Van Eijnsbergen of Isendoorn, dit is vooral van belang voor mensen die nog een slot bezitten dat ‘afgekeurd’ is omdat er lopers van in omloop zijn.

 

Na 16.00 is de actie verplaatst naar het stationsplein. Daar gaf wethouder Rik van der Linden (Verkeer en vervoer) het officiële startsein voor alle acties de komende tijd. Hij deed dit door een van de fietsers te enquêteren. Al de ingevulde formulieren worden benut om informatie te verzamelen, zodat de juiste maatregelen kunnen worden genomen om de diefstal in Dordrecht, die relatief hoog is, te verminderen.

 

 

 

 

 

 

 

Om ongeveer 17.30 was de actie afgelopen. Een van de belangrijkste resultaten is niet alleen dat aangegeven is dat diefstal een probleem is, maar dat een integrale aanpak nodig is. Die integraliteit en complexiteit bleek alleen al uit de hoeveelheid organisaties die aan deze succesvolle actie hebben meegedaan.

Hierover is ook een verslag terug te vinden op de website van Centrum Fietsdiefstal.

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *