Wordt het weer donker?
Vorig jaar is de Fietsersbond – net zoals elf andere organisaties -gevraagd om een advies te geven over het plan voor de openbare verlichting. Onlangs ontvingen we de reactie op ons advies.
Uit het voorstel dat naar de gemeenteraad van Dordrecht is gezonden blijkt dat er naast de Fietsersbond ook is gereageerd door Visio.
De vraag (FB) en het antwoord van de gemeente (geel) is hieronder zichtbaar gemaakt.
Fietsersbond:
FB – We vinden verlichting van routes woon-werkverkeer en scholierenroutes ook buiten bebouwde kom noodzakelijk, ook voor de sociale veiligheid.
Om fietsen ook ’s avonds en nachts aantrekkelijker en veiliger te maken is het van belang dat fietspaden goed verlicht zijn. Dit is een eis voor het Kwaliteitsnet en het Pluskwaliteitsnet, zoals vastgelegd in het Uitvoeringsprogramma Fiets 2023 – 2026 van de gemeente Dordrecht. Dat zijn de belangrijkste utilitaire fietsverbindingen. Het gaat dus niet om recreatieve routes. Sommige van de fietspaden in het (Plus)Kwaliteitsnet worden uit oogpunt van biodiversiteit of duurzaamheid bijvoorbeeld niet verlicht. Want we zijn altijd op zoek naar de balans tussen duurzaam en veilig. Kantmarkering (witte strepen) is dan een goed alternatief.
Waar kantmarkering nodig is, wordt dat aangepakt op basis van het Meerjaren Onderhoudsprogramma van de gemeente.
Er wordt daarnaast voor de veiligheid standaard een strook langs fietspaden vrijgehouden van bosschages.
FB – Zichtbaarheid gaat niet alleen over andere verkeersdeelnemers, maar ook over bermscheiding. Goede kantmarkering kan verlichting overbodig maken en lichthinder voorkomen.
Sommige van de fietspaden in het (Plus)Kwaliteitsnet worden uit oogpunt van biodiversiteit of duurzaamheid bijvoorbeeld niet verlicht. Want we zijn altijd op zoek naar de balans tussen duurzaam en veilig. Kantmarkering (witte strepen) is dan een goed alternatief.
Waar kantmarkering nodig is, wordt dat aangepakt op basis van het Meerjaren Onderhoudsprogramma van de gemeente.
FB – Voor de sociale veiligheid zou in elke gemeente een goed nachtnet voor fietsers moeten zijn dat woonwijken en belangrijke ‘nachtbestemmingen’ verbindt.
Om fietsen ook ’s avonds en nachts aantrekkelijker en veiliger te maken is het van belang dat fietspaden goed verlicht zijn. Dit is een eis voor het Kwaliteitsnet en het Pluskwaliteitsnet, zoals vastgelegd in het Uitvoeringsprogramma Fiets 2023 – 2026 van de gemeente.
Dat zijn de belangrijkste utilitaire fietsverbindingen. Het gaat dus niet om recreatieve routes.
FB – Kan de gebruikersgroep ‘wheelers’ worden toegevoegd op p. 17 van het beleidsplan? Dit is alles met 2 wielen naast elkaar, zoals rollators, scootmobielen, kinderwagens en invalidenwagens. Zij hebben bij overgangen soms net wat andere eisen.
In de tabel op p. 17 van het beleidsdeel wordt met enz. aangegeven dat er ook andere gebruikersgroepen zijn dan de genoemde.
Voor toekomstige omgevingsanalyses kan het apart benoemen van de doelgroep wheelers interessant zijn, vooral vanuit verkeersoogpunt.
FB – Graag het begrip ‘fietsers’ toevoegen aan ‘zichtbaarheid van voetgangers bij oversteekplaatsen’?
(Beleidsplan p. 31)
Het woord fietsers is toegevoegd in de tabel op p. 31 van het beleidsdeel.
FB – Het gebruik van bewegingsdetectoren zorgt ervoor dat het licht niet altijd ‘aan’ hoeft te staan.
Sinds 2015 doen we een pilot met dynamische verlichting op het Kors Monsterpad. Resultaten:
- Het bespaart energie.
- Het is beter voor de natuur (dag- en nachtritme).
- Vanwege het veiligheidsgevoel laten we de verlichting op tenminste 10% branden. Sinds deze aanpassing zijn er geen klachten meer.
- We hebben veel reparaties moeten doen vanwege storingen.
- De investering is niet terugverdiend. Het levert dus vooral energiebesparing en voordelen voor de natuur op.
In combinatie met slimme verlichting wordt er op dit moment een pilot voorbereid voor dynamische verlichting op basis van verkeersintensiteit. Deze pilot gaat in de tweede helft van 2024 uitgevoerd worden op de Rijksstraatweg. Daarnaast zijn we in overleg met twee leveranciers om samen nieuwe (slimme) producten in een pilot in Dordrecht te gaan testen.
FB – Onze punten graag delen met de andere gemeenten in de Drechtsteden?
We gaan de punten van de Fietsersbond en de verwerking van die punten delen met Sliedrecht, Zwijndrecht en Alblasserdam.
FB – De term ANWB-bebording op p. 24 van het beheerdeel klopt niet, want de bewegwijzering wordt openbaar aanbesteed.
De betreffende alinea is hierop aangepast.
FB – Fietsenstallingen van sportaccommodaties zijn vaak onderbelicht. Die locaties behoeven juist goede verlichting.
Voor verlichting op maat rondom sportvelden is een voorstel gemaakt (optie 1 in het realisatiedeel).
Sportaccommodaties zijn zelf verantwoordelijk voor fietsenstalling. Als het een open stalling bij P-terrein is kan hij worden meeverlicht.
Vervolg
FB – Wanneer de agendacommissie dit eind augustus bespreekt, dan kan het nadien in de commissie Groen, Duurzaam en Ruimtelijk van de gemeente Dordrecht in de bespreking aan de orde komen. Hierbij is inspraak nog mogelijk.
Reactie
FB – In de beantwoording wordt ‘kantmarkering’ als een element beschreven. Dat kan/zal worden toegepast bij de uitvoering van Meerjarige Onderhoudsprogramma’s. Daar zijn wij op zich verheugd over. Een eerste project waar dat mogelijk zichtbaar kan worden zijn de fietspaden op de Laan van de Verenigde Naties in Dordrecht.
Wil je onze gratis nieuwsbrief de Terugtrapper ontvangen met de aankondigingen. Klik dan hier
Een lijst met medewerkers
-
William Nederpelt
Hendrik-Ido-Ambacht, Sliedrecht en de RPV