Direct naar inhoud
Drechtsteden

Het wordt al weer licht(er)!

Bij het onderhoud van de openbare verlichting werken de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht samen. Ze ontwikkelen nu nieuw beleid.

De gemeente Dordrecht, die de samenwerking coördineert, heeft ons gevraagd hierover een advies in te dienen. Van deze mogelijkheid is door de Fietsersbond dankbaar gebruik gemaakt.

Hieronder zijn de belangrijkste punten beschreven.

Beleidsplan

Wegen buiten de bebouwde kom

Het ligt voor de hand om wegen en fietspaden buiten de bebouwde kom bijvoorbeeld niet te verlichten. Zeker wanneer het om recreatieve fietspaden gaat. Hierbij moet daarentegen wel worden opgemerkt dat veel gemeenten geen overzicht hebben van de recreatieve routes. Verlichting is echter wel noodzakelijk voor routes die in gebruik zijn in het woon-werkverkeer en door scholieren.

Verder moet daarbij ook de sociale veiligheid beslist in beeld zijn (bosschages). Nu lijkt het alsof het buitengebied vooral bestaat uit een open landschap.

Zichtbaarheid kan ook zonder licht

Verlichting heeft niet alleen de functie andere verkeersdeelnemers te kunnen waarnemen. De zichtbaarheid van het plaveisel, de grens tussen weg en berm, moet te allen tijde goed zichtbaar zijn, vooral op dijken met een gevaarlijke helling naast het fietspad. Dit kan met verlichting, maar meer nog met een goed zichtbare kantmarkering.

Goede kantmarkering kan verlichting zelfs overbodig maken. Voorkom lichthinder!

Nachtnet

Naast de mogelijk fragmentarische aanpak van verlichting in de openbare ruimte is het ook van belang om in elke gemeente te beschikken over goed nachtnet voor fietsers. Zodat de gehele route tussen woonwijken, belangrijke ‘nachtbestemmingen’ (sociaal) veilig is.

Omgevingsanalyse openbare ruimte

Onder het kopje ‘gebruikers’ noemt men in de omgevingsanalyse de ’traditionele’ gebruikers. Mooi zou zijn wanneer er een ‘gebruikersgroep’ kan worden toegevoegd. De ‘wheelers’ (alles met twee wielen naast elkaar. Zoals rollators, scootmobielen, kinderwagens, invalidenwagens, enzovoorts). Zij hebben bij oversteekplaatsen soms net wat andere eisen. Waarschijnlijk is dat ook bekend bij Ieder(in)).

Overzicht verlichtingsaspecten per functie 

De zichtbaarheid van voetgangers bij oversteekplaatsen (VOP) kan worden uitgebreid met fietsers.

Daarnaast zou bij een VOP en andere punten gewerkt kunnen worden met bewegingsdetectoren, waardoor het licht niet altijd ‘aan’ hoeft te staan. Dat kan zelfs een extra attentiewaarde opleveren.

Plan Dordrecht

Parkeerterrein

Vaak zijn de fietsenstallingen van sportaccommodaties slechts verlicht. Het zou mooi zijn als dat expliciet wordt ‘belicht’ als locaties die juist goed moeten worden uitgelicht.

Bronnen

 

Abonneer je gratis op ons blad de Terugtrapper

Een lijst met medewerkers