De Fietsersbond is nauw betrokken geweest bij het hele proces. Voor de Fietsersbond was het belangrijk dat het plein veiliger en aantrekkelijker zou worden. Aantrekkelijker om er naar toe te fietsen of om er te wandelen.
Een van de veranderingen is al dat het artilleriemonument, dat aan de noordkant van het plein was geplaatst nu is verplaatst naar het plantsoen op de Dubbelsteynweg Oost. Hierdoor is het plein uiteindelijk nog groener geworden.
Ook de fietsparkeervoorzieningen worden als een welkome verbetering gezien (zie ook alle publiciteit onder aan de pagina).
Shared space
Het plein is ontworpen als ‘shared space’ waarbij fietsers en voetgangers met wederzijds respect de ruimte delen.
Onlangs is een bord ‘voetgangersgebied’ geplaatst bij ingang op de Rechte Zandweg en op de Dubbelsteynlaan Oost. Dat is in het ontwerp nooit op deze manier aan de orde geweest en volgens ons ongewenst.
Omdat brommers en automobilisten zich niet aan de regels houden werd en wordt er steeds meer druk gezet om het plein dan maar voor ‘iedereen’ af te sluiten. [Verder blijkt dat er soms bestelauto’s gebruik maken van het ‘shared space’ gedeelte. Deze kunnen echter gewoon gebruik maken de achteringang van de winkels]
Juist om te voorkomen dat Dubbeldammers langs de parkeervakken gaan fietsen (die op het Damplein haaks {=onveilig} zijn aangelegd tussen de Dubbelsteynweg Oost en West), is die ‘shared space’ ontworpen.
Het blijkt dat men nu bang is om over dit gebied te fietsen (mogelijk bekeuring) en tussen de geparkeerde auto’s door gaat rijden – ook met kleine kinderen! die door de achteruitrijdende automobilisten niet worden gezien. Tijdens de evaluatie meldde zich een van die moeders met haar kinderen, die zeer bang waren…
Dat is de omgekeerde wereld.
Trouwens, alle fietsers rijden door tot aan de winkel waar ze hun boodschappen gaan doen. Dat is nou eenmaal en feit.
8 tot 80
Het gebied is verder ook ingericht vanuit het concept 8 tot 80. Dit is een van de uitgangspunten die ook in het Dordtse fietsbeleid is opgenomen Dordt fietst verder (pag 18).
Dit betekent concreet dat er zo min mogelijk drempels worden aangelegd. Mensen die met een rollator, kinderwagen of invalidenwagen rijden kunnen zich dan makkelijker bewegen (vergeet hierbij de winkelwagens niet).
Iedereen dan maar?
De Fietsersbond vindt dat het voor iedereen duidelijk moet zijn dat er mag worden gefietst en gelopen, maar met wederzijds respect.
Daartoe kunnen (wettelijk nog niet gereguleerde) borden als nevenstaand worden geplaatst – dat schept in ieder geval duidelijkheid.
Dan wordt er ook netjes aangesloten op de gemeentelijke mobiliteits- en fietsbeleid.
Het plaatsen van hekjes en andere drempels zal het gewenste karakter van het plein aantasten – het plein is de gehele dag toegankelijk en niet alleen tijdens winkelopeningstijden.
Het ontwerp geweld aandoen vanwege een klein aantal asociaal rijdende brommers, is niet gewenst.
[de acties van de stadswacht brachten nauwelijks verbetering op dit punt: die kunnen daar niet 24/7 staan]
Pers
- 20191114 Dubbeldamstart. Klacht, vraag of verandering van het plein.
- 20191111 AD Dordtnaar. Stoeprand en hekjes tegen (brom)fietsers op Damplein.
- 20191015 Kees Thies. Vaag
- 20190906 Dordt Centraal. Tweewielrijders gewaarschuwd op het Damplein
- 20190830 AD Dordtenaar. Winkeliers Damplein blij met extra controle op fietsers en brommers “Het is uitkijken geblazen”
- 20190829 AD Dordtenaar. Extra controles op het Damplein na klachten over fietsers.
- 20190810 AD Dordtenaar. Vrouw naar ziekenhuis gebracht na ongeval op Damplein
- 20190219 AD Dordtenaar. Opnieuw werk aan de winkel aan het Damplein in Dubbeldam.
- 20181012 AD Dordtnaar. Damplein half jaar na opening opnieuw aangepast.
- 20181011 Platform Duurzaam Dordrecht. Aanpassingen Damplein Dubbeldam.
- 20180322 AD Dordtenaar. Zijn het nu uitritten of kruispunten op nieuw Damplein.
- 20180310 AD Dordtenaar. Dubbeldam is weer trots op het Damplein.
Categorieën