Media-impact 2023

Elk jaar zijn wij als Fietsersbond Drechtsteden benieuwd naar wat de bezoekers van onze site belangrijk vinden. Daarom nu ook weer een overzicht van de impact van onze communicatiemiddelen.

Deze website vormt de basis van de communicatie van de afdeling Drechtsteden. Zodra er nieuws is, wordt dat op de website geplaatst. Vervolgens wordt dat via de andere beschikbare sociale media gedeeld. Hiermee wordt beoogd om de bekendheid  (breedte) van de kijk van de afdeling zichtbaar te maken. Tegelijkertijd functioneert de website ook als een soort ‘openbaar’ archief over het fiets(beleid) in de Drechtsteden. Volledig is ze nooit, maar ze geeft een goed beeld van de organisatie. Zelfs de allereerste Trapper (later Terugtrapper genoemd) is erop terug te vinden.

In 2023 is de basis voor de analyse (Google Analytics) komen te vervallen als hulpmiddel. Gezocht wordt nog naar manieren om het bereik weer te kunnen analyseren.

Website

Door de wijziging van de gegevensverzameling in Google Analitics is het helaas niet (meer) mogelijk om informatie over het bezoek van de website te analyseren. Wij beschikken alleen maar over de informatie tot en met 1 oktober 2023.

Deze website had in 2023 4.650 gebruikers. Een daling met maar liefst 37% in vergelijking met dezelfde periode in het voorgaande jaar. Het aantal weergegeven pagina’s is dit jaar met 41% gedaald naar 4650.

De meest bezochte onderdelen tot 1 oktober 2023:

  1. Inleveren van fietsen / vinden fietsen;
  2. Doorfietsroutes / actueel overzicht f16;
  3. Fietsfestival;
  4. Het bruggenonderzoek;
  5. Fietstochten.

Facebook

Op Facebook kent de afdeling nog steeds 367 volgers.

Het natuurlijke bezoek is met 45% verminderd. Echter, door een aantal maal advertentieruimte te kopen is het bereik uiteindelijk met 46% gestegen. Deze advertenties zijn geplaatst om het aantal stemmers voor de fietsgemeenteverkiezing te laten toenemen.

Berichten met veel aandacht gingen over (absoluut):

  1. Fietsgemeenteverkiezing;
  2. Opening van de fietsstraat Achterom in Sliedrecht;
  3. Fietsfestival op 1 juni 2024 in Dordrecht;
  4. Opening van de fietstunnel op de doorfietsroute F16 bij Rijsoord;
  5. Wijziging van de verhuurmethode van de OV-fietsen op het station in Dordrecht.

Twitter/ X

Op X (het voormalige Twitter) heeft de afdeling 682 volgers. Dat is een afname van 2. Posts zijn 25.108 keer in beeld geweest, 43% minder dan in 2022. In 2020 en 2019 was er ook al een daling met 30%. Al met al lijkt X als communicatiekanaal op zijn retour te zijn.

De posts met de meeste weergaven in 2023:

  1. Opening fietsstraat Achterom in Sliedrecht;
  2. Vaststelling van het nieuwe uitvoeringsplan voor fietsers in Dordrecht;
  3. De stallingen bij het ov-station Stadspolders;
  4. Fiets-apk vanwege Doortrappen;
  5. Voorronden Open kampioenschappen ‘slow biking’.

Instagram

Op Instagram kent de afdeling nu 253 volgers, een toename van 14%.

Veelal worden de berichten die op Facebook worden geplaatst doorgeplaatst op Instagram.

YouTube

Op YouTube was het bereik van alle films in 2023 810 kijkers (sinds dat we de account benutten). Dat is een stijging van 8%. Er is afgelopen jaar één opname geplaatst. Deze ging over de omgeving van het Hof in Dordrecht, als voorbereiding op het Fietsfestival.

Terugtrapper

Al sinds 1980 verschijnt de Terugtrapper. De afgelopen jaren is om verschillende redenen besloten om ze in het vervolg alleen maar digitaal te delen. Het delen van informatie met leden en nu ook andere belangstellenden is daardoor eenvoudiger geworden.

Dit gaat sinds 2021 via het programma Mailchimp. In 2023 zijn er negen verzonden, vier meer dan in 2022.

Nadeel is helaas wel, dat leden die niet over een werkend e-mailadres beschikken niet meer op de hoogte zijn gehouden over de activiteiten.

De laatste Terugtrapper, in december, is naar 384 adressen gezonden. 10% meer dan de eerste in 2023. Dit is deels veroorzaakt door de ‘natuurlijke’ aanwas van leden en deels door het actief benaderen van leden waarvan bijvoorbeeld geen e-mailadres bekend was.

NB: In 2023 zijn ongeveer 25 leden via de post benaderd. Zij hebben allemaal het verzoek gekregen om een eventueel e-mailadres door te geven aan het landelijk bureau.