Bruggen Verbinden (toch)
Door de Fietsersbond is onderzoek gedaan naar de verschillende verbindingen, bruggen in Drechtsteden. Vooral de grote verkeersbruggen zijn onder de loep genomen. Gekeken is naar de belemmeringen/ verkeersveiligheid die kan zorgen dat fietsers en wandelaars zich interlokaal niet duurzaam verplaatsen (de auto nemen).
Het onderzoek dat is gedaan is gevoed met informatie uit een openbare enquête onder fietsers, waarnemingen door de kaderleden en analyse van de beschikbare gegevens over de bruggen. En het heeft wat opgeleverd.
Uit dit onderzoek is wel gebleken dat bruggen een ondergeschoven kind lijken te zijn. Veelal wordt bij de renovatie van bruggen wel geschreven. Nergens is gebleken dat de fietsers en voetgangers extra worden gefaciliteerd om juist wel de overgang op te voet om op de fiets te maken.
Vermoed wordt dat de informatie die is verzameld niet alleen op de bruggen in de Drechtsteden betrekking hebben, maar ook op veel andere bruggen in Nederland.
Voor de Fietsersbond des te meer aanleiding om dit eens nader te onderzoeken.
Het rapport
Aanleiding
In 2022 kregen we signalen dat deelnemers van de fietsvierdaagse van Rond Uit Dordrecht enkele bruggen niet over durfde te fietsen. Onduidelijk was precies waarom. Tegelijkertijd bleek ook dat er in Zuid-Holland, met haar vele verkeersbruggen, veel bruggen zullen worden aangepakt. Aangepakt, omdat ze inmiddels aan het einde van hun levensduur zaten. Opvallend was dat er vervolgens wel werd geschreven over de grotere hoeveelheid (zwaar) verkeer dat de bruggen gebruikten. Niet wordt genoemd dat de bruggen voor veel fietsers en voetgangers in de loop van de 40 jaar ook anders worden gezien/ beleeft.
Genoeg reden voor de afdeling om er eens dieper in te duiken.
Aanbevelingen
Er is per brug in het rapport een aantal aanbevelingen opgenomen.
In algemene zin kan geldt dat:
- Bruggen veelal onderdeel zijn van het Nederlandse doorfietsnetwerk. Dus aan de eisen van bijvoorbeeld de breedte moeten voldoenDe op- en afritten ook moeten w
- Voetgangers en andere wielers (kinderwagens/ rollators/ invalidenwagens/ scootmobielen) over het hoofd worden gezien er ruimte voor moet worden gecreëerd.
- Verblinding door tegemoetkomend autoverkeer steeds problematischer wordt, er dus een goede lichtdichte afscheiding moet komen tussen het auto- en fietsgedeelte.
- De afscheiding/ railing aangepast moet worden zodat ze hoger en minder (letterlijk) transparant wordt.