Sinds maandag 26 mei 2025 het persbericht over de afsluiting van de Baanhoekbrug werd gepubliceerd is er veel gebeurd. Daarom hebben we als Fietsersbond twee dagen later de petitie betreffende dit hete hangijzer gelanceerd. Dat heeft vervolgens tot veel media-aandacht geleid.
Veel belangstelling
Het werkelijk overweldigend aantal van 3.646 ondertekenaars – tijdens het schrijven van dit bericht – heeft in korte tijd vervolgens tot de heldere conclusie geleid dat men het geen goede stap vindt om de brug tijdelijk af te sluiten. Ook niet als er een pont zou komen.
Uit de resultaten van de petitie blijkt bijvoorbeeld ook dat de ondertekenaars 39% uit Dordrecht afkomstig is en 32% uit het veel kleinere Sliedrecht. Dat wekt vooralsnog geen verbazing! Verder komt 18% van de ondertekenaars uit Papendrecht en 4% uit Hardinxveld-Giessendam. Kortom, juist uit gemeenten waarin veel persaandacht met betrekking tot de afsluiting is geweest.
De groep inwoners uit Molenlanden vormt 2% van de stemmen. Is dat niet weinig? Het gaat al met al wel om meer dan 70 mensen.

Reacties
Bij het ondertekenen van de petitie bestaat ook de mogelijkheid een reactie achter te laten. Velen hebben dat gedaan. De door de respondenten aangeleverde informatie is door ons met behulp van Chat GPT geanalyseerd. Dat heeft de volgende samenvatting opgeleverd:
Inleiding De sluiting van zowel de Papendrechtse brug als de Baanhoekbrug voor fietsers en voetgangers in verband met werkzaamheden roept veel maatschappelijke weerstand op. Deze bruggen vormen cruciale verbindingen voor woon-werkverkeer, scholieren, recreatieverkeer en hulpdiensten. In dit rapport worden de verzamelde reacties uit de regio Drechtsteden geanalyseerd om het belang van openstelling van de Baanhoekbrug voor langzaam verkeer en hulpdiensten te onderstrepen.
Samenvatting van reacties
- Woon-werkverkeer
- Veel inwoners gebruiken de brug dagelijks om op de fiets of met de scooter naar werk te gaan in Dordrecht, Sliedrecht, Papendrecht of verder.
- Werknemers met onregelmatige diensten (zoals in de zorg, logistiek of industrie) zijn vaak afhankelijk van de fiets vanwege ongunstige openbaar vervoer tijden.
- Scholieren en studenten
- Scholieren uit onder andere Sliedrecht, Papendrecht en Alblasserwaard maken intensief gebruik van de brug voor toegang tot scholen in Dordrecht.
- Ouders vrezen dat het sluiten van de brug leidt tot onveilige of onhaalbare alternatieve routes.
- Toegankelijkheid van hulpdiensten
- Er is begrip dat hulpdiensten de brug moeten kunnen gebruiken.
- De meeste burgers stellen voor dat met verkeersregelaars, stoplichten of slagbomen de brug eenvoudig kan worden gedeeld door fietsers en hulpdiensten.
- Milieu- en kostenoverwegingen
- Door de afsluiting worden mensen gedwongen de auto of trein te nemen, wat leidt tot extra kosten en milieubelasting.
- Het pontje is geen realistisch alternatief vanwege beperkte capaciteit, wachttijden en beperkte vaartijden.
- Recreatie en sociale cohesie
- Veel inwoners fietsen of wandelen regelmatig over de brug naar familie, natuurgebieden of sportclubs in Dordrecht.
- Ouderen en mindervaliden geven aan geïsoleerd te raken zonder deze verbinding.
Aanbevelingen Openstelling Baanhoekbrug voor langzaam verkeer behouden, eventueel gecombineerd met:
– Tijdelijke verkeersregelaars tijdens calamiteiten
– Stoplichten of slagbomen die op afstand bedienbaar zijn
– Duidelijke communicatie bij calamiteiten via meldkamers en brugbegeleiders
- Aparte strook of tijdelijk aangepast verkeersplan voor gedeeld gebruik met hulpdiensten
- Onderzoek tijdelijke alternatieve verbinding, zoals een noodbrug of verbeterde pontvoorziening (24/7, grotere capaciteit)
Conclusie
De Baanhoekbrug is van vitaal belang voor duizenden inwoners van de regio Drechtsteden. Het afsluiten van beide bruggen gedurende een periode van negen maanden zonder volwaardig alternatief is maatschappelijk, economisch en logistiek onverantwoord. Met eenvoudige maatregelen kan de brug veilig openblijven voor fietsers én hulpdiensten. Creatieve, haalbare en betaalbare oplossingen zijn beschikbaar en moeten worden overwogen om de leefbaarheid en bereikbaarheid in de regio te waarborgen.
Vervolg
Op woensdag 18 juni 2025 heeft er overleg plaatsgevonden tussen de Fietsersbond Drechtsteden en een vertegenwoordiging van Rijkswaterstaat. Tijdens dit overleg zijn vrijwel alle opties gedetailleerd besproken. Een delegatie van de Fietsersbond Drechtsteden (Arij van der Stelt en William Nederpelt) heeft de geïnventariseerde kritiek toegelicht. Die heeft er in ieder geval toe geleid hoe men de kijk en de manier waarop men de problematiek beoordeelt en opnieuw tegen het licht zal houden. Alle nuances bekijkt Rijkswaterstaat vanaf nu gelukkig toch enigszins anders.
Op korte termijn volgt een nieuwe afspraak om in te gaan op de concrete mogelijkheden en onmogelijkheden betreffende het brugtracé Baanhoekbrug.
We zoeken nog naar een moment om de petitie te overhandigen. Tot die tijd blijft het mogelijk om deze hier nog te ondertekenen.
Een lijst met artikelen
-
Duizenden leerlingen kunnen veilig de weg op: verkeersexamen gehaald Duizenden leerlingen kunnen veilig de weg op: verkeersexamen gehaald
Elk jaar doet groep 7 van de Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem mee aan het examen van Veilig Verkeer Nederland. Dit…
Gepubliceerd op: -
Station Leerpark: op het verkeerde spoor! Station Leerpark: op het verkeerde spoor!
De Fietsersbond is betrokken bij het overleg over de inpassing van het nieuwe station ‘Dordrecht Leerpark’. Tijdens dit overleg maakte…
Gepubliceerd op: -
Maasterras fase 1 Maasterras fase 1
De Fietsersbond blijft kritisch met betrekking tot de gemeentelijke plannen voor het Maasterras in Dordrecht. Onlangs bleek dat de plannen…
Gepubliceerd op: