Alblasserdam: verkeersveilig voor fietsers!

Ja, dat kan zeker, maar er zal nog veel water door de Noord stromen voordat het écht zover is. Donderdag 23 januari 2025 organiseerde het bestuur van de ChristenUnie (CU) een thema-avond in Landvast in Alblasserdam.
Zij hoopte ideeën en oplossingen te inventariseren om tot een betere inrichting van de wegen en gevaarlijke kruisingen te komen vanuit het perspectief van fietsers. De avond was met 25 bezoekers, ondanks de regen, goed bezocht en dat geeft aan dat het onderwerp leeft in het Damdorp.
De Fietsersbond was door de CU ook uitgenodigd. Hiervan is gebruik gemaakt door Willen van Driel, William Nederpelt en Henk Rotteveel.
Door de CU zijn vooraf verscheidene plekken geselecteerd waar het niet altijd goed gaat. Deze werden vanuit verschillende posities in beeld gebracht, bekeken en besproken.
De meeste plekken zijn al langere tijd bekend. Bijvoorbeeld de rotonde Randweg/Plantageweg, kruisingen van de Edisonweg/Kelvinring of de Dam/Haven en Dam/Marineweg, om er maar een paar te noemen.
De aanwezigen brachten ook enkele andere locaties in waar de zorg voor veilig fietsen en oversteken groot is. Zoals Blokweerweg/Cortgene en de Van Hogendorpweg/Blokweerweg, waar de oversteek precies in een bocht is gesitueerd.
De discussies waren levendig en er kwamen veel suggesties op tafel. Op basis van de beschikbare middelen, bestaande regelgeving en de geldende snelheidsgebieden bleken deze niet altijd mogelijk te zijn.
Toch was het een zeer nuttige avond om op deze wijze bij elkaar te zijn. Zo ging het gesprek over ‘vergevingsgezinde trottoirbanden, ‘aanpassen van bochtstralen’, ‘signaleringslichten in het wegdek’, ‘aandacht voor de voetganger’ en ‘veilige opstelruimte bij/tussen kruisend verkeer’.
Wij als Fietsersbond toonden aan dat in Alblasserdam het aantal geregistreerde (letsel-)ongevallen niet zó hoog is als soms wordt aangenomen. Uiteraard: elk ongeval is er één te veel! Die cijfers zijn voor iedereen toegankelijk en zouden bekend kunnen zijn.
Groei
De uitbreiding van het aantal woningen zal de komende jaren een grote druk op het wegennet in Alblasserdam leggen. Dit komt de verkeersveiligheid niet altijd ten goede. Het zou daarom goed zijn bij onnodige hindernissen zoals paaltjes en schaarhekjes, bijvoorbeeld op de Touwbaan, je af te vragen of ze wel noodzakelijk zijn.
Ook met de daar geplande nieuwbouw is, wellicht #OutOfTheBox, uitbreiding van het fietsnetwerk binnendijks, parallel aan Oost-Kinderdijk, een onderzoek waard?
Autoverkeer met alsmaar groter en zwaarder wordende modellen scheiden van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers dient prioriteit te krijgen op 50 km/h-wegen.
Meer fietsen
Binnen Alblasserdam, maar eigenlijk in alle Drechtsteden, is de – al dan niet elektrische – fiets in netto reistijd vaak de snelste, gezondste, schoonste en goedkoopste vervoerswijze. Die heeft ook nog eens het minste ruimtebeslag.
Ook dáárom is het wenselijk dat naar méér Alblasserdammers de stimulans uitgaat voor de korte ritjes de gezonde keuze van de fiets maken! De rijksoverheid doet dat met hun campagne ‘Kort ritje? Daszogefietst‘
Pers
- 20250215 Het Kompas CU: Overzicht knelpunten veilig fietsen
- 20250214 Het Kompas ChristenUnie overhandigt inventarisatie fietsveiligheid in Alblasserdam aan burgemeester: van simpele tot rigoureuze aanpassingen
Een lijst met artikelen
-
Duizenden leerlingen kunnen veilig de weg op: verkeersexamen gehaald Duizenden leerlingen kunnen veilig de weg op: verkeersexamen gehaald
Elk jaar doet groep 7 van de Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem mee aan het examen van Veilig Verkeer Nederland. Dit…
Gepubliceerd op: -
Update Baanhoekbrug Update Baanhoekbrug
Sinds maandag 26 mei 2025 het persbericht over de afsluiting van de Baanhoekbrug werd gepubliceerd is er veel gebeurd. Daarom…
Gepubliceerd op: -
Station Leerpark: op het verkeerde spoor! Station Leerpark: op het verkeerde spoor!
De Fietsersbond is betrokken bij het overleg over de inpassing van het nieuwe station ‘Dordrecht Leerpark’. Tijdens dit overleg maakte…
Gepubliceerd op: