Hoeveel paaltjes nog?

brug met paaltjes op de Twintighoevenweg in Dordrecht

Paaltjes op wegen/ fietspaden zijn bedoeld om automobilisten te verhinderen om de weg te gebruiken. Dit gebeurt soms wanneer dat voor hen tot een verkorting van de route leidt of tot het bereiken van ‘on’bereikbare bestemmingen. Zoals dijken met fietspaden waar men ook bij een visstek wil kunnen parkeren.

Dat paaltjes juist onbedoeld gevaarlijk kunnen zijn voor fietsers wordt daarbij regelmatig over het hoofd gezien. De Fietsersbond is daarom, na jaren ‘zeuren’ in de verschillende overleggen tot actie overgegaan. Zie daarvoor onze landelijke pagina.

Omdat de Fietsersbond in haar fietsrouteplanner ook alle paaltjes probeert bij te houden is hieronder per gemeente zichtbaar gemaakt waar de paaltjes staan.

Hieruit blijkt dat het centrum van Dordrecht met kop en schouders boven de andere gemeenten uitsteekt.

Voor meer informatie over de actie zie onze landelijke pagina.

Nadat de afdeling veel publiciteit heeft gekregen werden wij gebeld door een van de leden, de heer J van Es. Hij is al jaren lid en zag deze publiciteit als goede reden om ons nog eens te wijzen op een van de foute paaltjes. (Dat bleek geheel toevallig ook het paaltje te zijn dat boven aan dit artikel staat.)

Een aantal jaar geleden, toen hij nog niet met pensioen was, is Van Es ’s morgens om 6.45 met zijn fiets tegen het paaltje geknald.  “Ik wilde de waterbus op tijd halen, het was ’s morgens en een beetje mistig. Ik zag wel het paaltje aan de overkant, maar deze had ik gemist. Dit terwijl ik er toch vaker langs rij”

Wat volgde was een fietstocht naar huis (1 km) en steeds meer pijn aan de pols, terwijl hij ook nog schaafwonden had, een kapot stuur en een beschadigd frame (Santos). Uiteindelijk bleek zijn pols gebroken te zijn en heeft hij een aantal weken niet kunnen werken. Zodra hij kon werken is hij weer aan de slag gegaan. Immers als zzp-er was er voor hem geen inkomensdekking. Daarvoor heeft zijn vrouw een paar weken gezorgd voor het vervoer.

Op een melding naar de gemeente Dordrecht heeft hij alleen maar terug gekregen. Dat de paaltjes daar stonden om automobilisten te verhinderen de brug te gebruiken en dat ze ‘goed’ waren vormgegeven. Hij had er nadien geen vertrouwen in om het nog verder aan te pakken. Hij is dan ook blij met de actie van de Fietsersbond en hoopt dat het wel een keer wordt aangepakt.

Van Es fietst tegenwoordig met zijn vrienden nog veel op zijn ATB in Noord-Brabant, weet ook hoe allert hij moet zijn om een parcours goed af te leggen.

Sinds het ongeluk let Van Es nog beter op in de buurt van paaltjes. Daarbij valt het hem ook op dat hij dit type paaltje (beton) nog nergens anders tegen is gekomen. Hij weet nu ook dat ze volgens de richtlijnen rood-witgeblokt hadden moeten zijn met een ribbelstrook.

Volgens Van Es zijn de paaltjes later wit geschilderd. Of dat kwam door zijn melding is hem niet duidelijk. Hij wil gewoon dat het niet meer kan gebeuren. Voor een claim naar de gemeente is het volgens hem nu te laat.

 

Paaltjes per gemeente

Alblasserdam

Alblasserdam

Dordrecht

Dordrecht

Hardinxveld- Giessendam

Hardinxveld-Giessendam

Hendrik-Ido-Ambacht

Hendrik-Ido-Ambacht

Papendrecht

Papendrecht

Sliedrecht

Sliedrecht

Zwijndrecht

Zwijndrecht

Pers

Interview met twee leden van de Fietsersbond over paaltjes. Bron: youtu.be
  • 20220827 RTV Dordrecht Fietsersbond wil fietspaaltjes in Dordrecht aanpakken ‘bron van ongelukken’.
  • 20220825 Dordrecht.net Maak melding bij de Fietsersbond van gevaarlijke paaltjes op en rond fietspaden
  • 20220823 AD Dordtenaar Dordt een fietsparadijs? Deze stad zit echt vol fietsrisico’s.
  • 20220823 AD Dordtenaar Fietsersbond wil af van gevaarlijke fietspaaltjes :”Niemand heeft meer het overzicht”.
  • 20220822 Fietsberaad. Zo ga je zorgvuldig om met Fietspaaltjes

Categorieën

0_sw1lau_400x400

William Nederpelt

Hendrik-Ido-Ambacht en de RPV