De Wantijbrug is voor drie maanden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Dit leidt voor fietsers tot een tijdelijke mooie, nieuwe en rustige fietsroute tussen de Staart/ Papendrecht en het zuiden van Dordrecht.
Het is een goed moment om te laten zien dat fietsers goed uit de voeten kunnen in Dordrecht. Ook is het het begin van een tijdperk waarin de mobiliteit/ bereikbaarheid anders zal worden bekeken. Een reden voor de Fietsersbond om dat te ondersteunen. In dit artikel daarom wat achtergronden en tips voor bedrijven om het verder in te vullen.
Onderaan kun je zelf nog tips geven.
Op Blue Monday, 20 januari viert de Fietsersbond de afsluiting van de Wantijbrug voor auto’s met het delen van krentenbollen op de Wantijbrug.
Waarom
De gemeente heeft de ambitie om het aantal mensen dat de fiets gebruikt de komende jaren verder te laten toenemen. Dit heeft verschillende redenen/ oorzaken.
- De economische groei leidt bij ongewijzigd beleid tot een toename van de automobiliteit.
- Auto rijdend Dordrecht is verwend met een Randweg/ N3 die ook binnenstedelijk verkeer met de auto makkelijk maakt.
- De woningbouwopgave (10.000 woningen extra) leidt tot een verdichting van de bebouwing.
- Het ruimtebeslag van auto’s. In 2016 waren er in Dordrecht ruim 45.000 auto’s (CBS).
- Luchtkwaliteit wordt negatief beïnvloed door alle auto’s (ook door de banden).
- Gezondheid van de inwoners, de toenemende obesitas bijvoorbeeld.
De effecten van het autogebruik worden de komende jaren extra zichtbaar door de tijdelijke afsluiting van de Wantijbrug, de renovatie van de N3 en de aandacht voor verkeersveiligheid en daardoor vaak de herinrichting van straten in 30-km wegen. Naast deze lokale ontwikkeling geldt voor de hele regio de grootschalige renovatie van 19 bruggen in Zuid-Holland.

Omgekeerd plannen
Veel organisaties hebben op hun site een pagina over fysieke bereikbaarheid. Dit geeft een beeld van hun oriëntatie. Vaak zijn dat uitgebreide beschrijvingen over de bereikbaarheid voor de automobilist, inclusief informatie over parkeren (gratis/ betaald).
De wijze waarop organisaties bereikbaar zijn met het ov is vervolgens aangegeven als mogelijkheid. Als laatste wordt soms aangegeven dat men er ook op de fiets kan komen.
Dit is volgens de Fietsersbond niet meer ‘van-deze-tijd’.
Juist organisaties kunnen in hun communicatie, inrichting van hun bedrijf laten zien dat ze vooral duurzaam vervoer belangrijk (blijven) vinden. Hieronder zijn twee hulpmiddelen en twee voorbeeldorganisaties beschreven. Zo wordt zichtbaar dat er juist anders kan worden gepland. Omdenken dus.
Hulpmiddelen
Ov-planner
Organisaties kunnen op hun website de widget van de gratis openbaarvervoerplanner ‘9292’ installeren. Reizigers hoeven dan alleen het vertrekpunt maar in te vullen, daarna wordt de beste (actuele) ov-route geselecteerd. Voor meer informatie lees deze toelichting.
Fietsplanner
Organisaties kunnen op hun website ook de widget van de gratis fietsrouteplanner installeren. Fietsers hoeven dan alleen het vertrekpunt nog in te vullen. Voor meer informatie klik op deze site.
Bij het schrijven van dit artikel bleek overigens dat bijvoorbeeld Google maps voor fietsers en voetgangers geen goede (dus te lange) routes laat zien.

Twee voorbeeldorganisaties
Hieronder zijn de voorbeelden Optisport en Krohne uitgewerkt. Hierbij wordt zichtbaar hoe het ook kan. Organisaties kunnen deze voorbeelden gebruiken om hun gasten, klanten en personeel te informeren (en zichzelf een duurzamer imago aanmeten). Dit is een andere aanpak dan het verwijzen naar een app die, zodra in gebruik genomen, geen andere reiswijzen stimuleert.
(n.b. 40% van de treinreizigers komt met de fiets naar het ov-station, een getal dat elk jaar groeit, dit zou ook het streven kunnen zijn bij andere organisaties).
Sportboulevard
Fiets (voet)
(Als vertrekpunt is de Wantijbrug gekozen).
Route vanaf de Wantijbrug naar de hoofdingang met fietsklemmen, klik hier.
Route vanaf de Wantijbrug naar de achteringang met fietsklemmen, klik hier.
Openbaar vervoer
Vanaf trein-station Dordrecht Zuid is het 700 meter lopen naar de hoofdingang. Voor de route klik hier.
De dichtstbijzijnde bushalte is op 200 meter afstand.
Buslijnen 2, 7, 166 en 316 (Qbuzz) komen hier.
Auto
De route is eenvoudig te plannen naar het parkeerterrein, via de randweg/ N3 komend en vanaf beide richtingen de afslag ‘H A. Schweitzer wijk’, volgen, daarna zijn er borden met uitgebreide informatie. Over parkeren en de tarieven, klik hier.
…………………………………..
Optisport (Sportboulevard) heeft geen informatie over bereikbaarheid op haar site. De gemeente heeft wel een pagina over het autoparkeren op de Sportboulevard en het Gezondheidspark.
Krohne

Fiets (voet)
Route ov-station Dordrecht Centrum – Kohne (4,5 km). Klik hier.
Route ov-station Dordrecht Stadspolders – Krohne (3,4 km). Klik hier.
Route Waterbushalte Merwedekade Dordrecht – Krohne (4 km). Klik hier.
Openbaar vervoer
Vanaf ov-station Dordrecht Centrum rijdt bus 4 naar de dichtstbijzijnde halte. Dan is het nog maar 900 meter lopen naar de hoofdingang. Voor de looproute klik hier.
Auto
Vanaf Rotterdam of Nijmegen (A15/E31) neem afslag 23, Papendrecht, N3 (Randweg).
Vervolgens afslag Dordrecht Centrum
Onder de afslag rechtsaf, richting Kerkeplaat
Na het viaduct linksaf, richting Kerkeplaat
Uitrijden tot het einde de ingang van Krohne.
…………………………………………………………….
Vanaf Breda/ Antwerpen (A16/E31) afslag 20, Papendrecht, N3 (Randweg).
Vervolgens afslag Dordrecht Centrum
Rechtdoor bij de kruising en uitrijden tot het einde, de ingang van Krohne.
……………………………………………………………….
Wijze waarop de bereikbaarheid nu wordt getoond op de site van Krone. Link.
Pers
- Heel veel artikelen van de AD Dordtenaar
- 20180728 AD Dordtenaar Rijkswaterstaat hoopt dat mensen blijven fietsen na de renovatie van de N3
Bronnen
- Rijkswaterstaat Projectenoverzicht
- Speciale site van Rijkswaterstaat over de N3
- Dordrecht Onderweg
- Fietsvriendelijk bedrijf
- Verkeersonderneming WaysToGo