De enquête voor deze verkiezing is door 45.000 mensen ingevuld. Met die basis is er een reëel beeld van Nederland te maken. Ook uit de Drechtsteden kwamen veel antwoorden – mede door onze inzet bij de fietskeuracties.
Houten werd fietsstad van Nederland.
Drechtsteden
De twee zwakste punten zijn:
Omrijdfactor
We hebben veel water- en autowegen die zorgen voor een grote omrijdfactor. Dat leidt tot een grote maaswijdte, waardoor inwoners makkelijker de auto nemen dan de fiets. Het verkleinen van de maaswijdte is voor een goede mobiliteit binnen de Drechtsteden belangrijk.
Een voorbeeld: de N3 is belangrijk voor het verkeer binnen de gemeenten, maar is ook een barrière. Het Rijk wil de N3 nu juist uit het regionaal verkeer halen….
Oplossing: kleinere maaswijdte:
- ons advies over de N3 overnemen. O.a. doorsteekjes, ongelijkvloerse doorgangen.
- aansluitingen van de bruggen tussen de Drechtsteden aan beide kanten verbeteren.
- fietsroutes over de viaducten leiden bij de Laan der Verenigde Naties en bij station Dordrecht Zuid.
- onderdoorgang bij station Dordrecht tussen centrum en Krispijn > ziekenhuis, Leerpark versneld aanleggen.
Verkeersveiligheid (50 – 30 km)
De regio scoort gemiddeld wat beter dan het landelijk gemiddelde van 2,0.
Desalniettemin kan het nog veel beter:
- op alle 50 km wegen gescheiden fietspaden.
- 30 km zones zo aanleggen dat harder dan 30 km ook nauwelijks kan:
- versmallen, zowel fysiek als visueel
- hoofdfietsroutes inrichten als fietsstraat.
Hoe komen de Drechtsteden verder?
Het is aan de gemeenteraden om ervoor te zorgen dat er voortvarend beleid wordt gemaakt én het benodigde geld meerjarig beschikbaar te stellen.
De komende gemeenteraadsverkiezingen zijn een goed moment hier aandacht aan te schenken. Juist voor die verkiezingen heeft de Fietsersbond – Drechtsteden een advies opgesteld
Rapportcijfers tussen 0 en 5 (voor een toelichting zie hier).
Rapportcijfers tussen 0 en 5. (voor een toelichting zie hier) .
Fietsstad verkiezing 2018 | Hendrik-Ido-Ambacht | Papendrecht | Alblasserdam | Dordrecht | Zwijndrecht | Hardinxveld-Giessendam | Sliedrecht | Drechtsteden |
Plaats Nederland |
25 |
40 |
43 |
97 |
te weinig respons |
|
||
Plaats Drechtsteden |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stedelijke dichtheid |
5,0 |
5,0 |
5,0 |
5,0 |
5,0 |
4,5 |
5,0 |
4,9 |
Rotondes |
5,0 |
5,0 |
5,0 |
5,0 |
5,0 |
5,0 |
1,0 |
4,4 |
Netwerk |
4,5 |
4,4 |
4,4 |
4,1 |
4,4 |
4,6 |
4,4 |
4,4 |
8 tot 80 |
4,5 |
4,3 |
4,5 |
4,0 |
4,2 |
4,4 |
4,2 |
4,3 |
Infrastructuur |
3,8 |
3,9 |
3,9 |
3,5 |
3,6 |
3,6 |
3,7 |
3,7 |
Onderhoud |
3,8 |
3,5 |
3,7 |
3,4 |
3,5 |
3,6 |
3,5 |
3,6 |
Beleving |
3,5 |
3,4 |
3,6 |
3,3 |
3,3 |
3,3 |
3,2 |
3,4 |
50 km/u |
2,2 |
3,9 |
2,3 |
2,8 |
2,0 |
1,4 |
4,2 |
2,7 |
Omrijdfactor |
2,6 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
2,6 |
1,0 |
1,8 |
1,6 |
Totaalscore | 3,9 | 3,8 | 3,8 | 3,6 | 3,8 | 3,6 | 3,6 | 3,7 |
Pers
- Gemeentenieuws Hendrik-Ido- Ambacht
Categorieën