17 oktober 2016

Gaten in bruggen Drechtsteden

Afgelopen week is met de transport-lobby een groot deel van Nederland over Rijkswaterstaat heen gevallen vanwege het vrachtwagenverbod over de Merwedebrug nabij Gorinchem. De omrijdproblemen ontstonden toen haarscheurtjes in de dwarsbalken werden geconstateerd. Deze moesten eerst worden onderzocht. Rijkswaterstaat directie Bruggen is verantwoordelijk voor zo’n 1000 bruggen, de overige bruggen vallen onder een provincie, gemeente of waterschap.

De Fietsersbond ontvangt meldingen van de slechte staat van onderhoud van de fietspaden langs de bruggen in de Drechtsteden, zoals de brug over de Noord, nabij Alblasserdam (N915) en de bruggen tussen Papendrecht en Dordrecht (N3) over de Merwede en tussen Zwijndrecht en Dordrecht (Stadsbrug) over de Oude Maas.

Groot en klein
In alle fietspaden bevinden zich grotere en kleinere gaten in het asfalt. De kroon wordt gespannen door een ‘krater’ van 30 bij 30 cm vlakbij de klep van de brug, midden op het fietspad, ter hoogte van het2 herinneringsplaatje 10 mei 1940. Naar schatting is het gat 5 cm diep. Er liggen grotere en kleinere kiezels in een bedje van zand. Het ‘duinpannetje’ ligt er al langere tijd. Woon-werkfietsers mijden het gat daarom al zorgvuldig, maar voor de recreant is het een verrassing. Voorstelbaar is dat je bijvoorbeeld als wielrenner onverhoeds wordt geconfronteerd met deze uitholling en gevoelig op je plaat kunt gaan.
In vergelijkbare gevallen, waarin we meldingen doorgegeven hebben aan de provincie, gemeente, Rijkswaterstaat en het waterschap werd nogal eens naar elkaar te verwezen als het gaat om de verantwoordelijkheid over weggedeelten zoals op- en afritten en het wegdek op de bruggen zelf.
Door deze gecreëerde ‘van-het-kastje-naar-de-muur-tactiek’ kan een potentieel gevaarlijke situatie jarenlang doorsudderen. De vraag rijst wie de eerstverantwoordelijke is voor de instandhouding en het onderhoud van een brug de op- en afritten en de fietspaden.

Het zou dus zomaar kunnen zijn dat de drie genoemde bruggen elk een ander aanspreekpunt hebben voor het onderhoud van de fietspaden. Maar in dit geval is de eerstverantwoordelijk Rijkswaterstaat directie Bruggen. De uitvoering kan in opdracht van Rijkswaterstaat door een uitvoerder namens de gemeente worden aangenomen. Er zijn in elk geval voldoende aanbieders.

Bronnen

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *