24 maart 2016

Fietsers in verzet Dordrecht

leefbaarhaarheid en fietsen

De Fietsersbond sprak dinsdagavond in de commissie Fysiek van de gemeenteraad over verschillende onderwerpen. Het ging over de ontwikkelingen rond de verkeersveiligheid in het centrum.

Het centrum en de leefbaarheid

De Fietsersbond sprak dinsdagavond in de commissie Fysiek van de gemeenteraad over verschillende onderwerpen. Het ging over de ontwikkelingen rond de verkeersveiligheid in het centrum.

Er was een heus protocol afgesproken, er waren immers 11 insprekers. Hieronder tref je een korte impressie aan rond de verschillende thema’s. Het integrale verslag staat onder aan de pagina.

Wijnstraat – Voorstraat

Volgens een besluit van een aantal jaar geleden zou De Wijnstraat  eenrichtingsverkeer voor auto’s krijgen. Dit betekent dat het autoverkeer voortaan nog maar één uitgang heeft aan de noordkant; en wel door de Voorstraat. Het aantal auto’s dat door de Voorstraat noord zal komen zal daardoor fors toenemen. Tegelijkertijd is het streven de Voorstraat noord veel meer een leefstraat te maken, is het de belangrijkste wandelroute vanaf de Waterbushalte en wordt het, zodra de Prins Clausbrug wordt geopend, ook nog een belangrijke schakel voor fietsers en voetgangers vanaf de Staart en Sliedrecht. Het wordt immers het begin van de snelfietsroute. Veel bewoners van de Voorstraat maken zich zorgen over hun panden, verwachten ze ook dat de toename van het autoverkeer en de daarmee gepaard gaande trillingen niet goed is voor hun huizen. Duidelijk werd ook dat het wegdek in de Voorstraat te wensen overlaat. Door de diepe putten /kolken gebeuren er nu ongelukken.

Met verbeteringen aan de Wijnstraat, zo als parkeren in de buitenbocht in plaats van de binnenbocht, kan de overlast van tweerichtingenverkeer worden verminderd. Er lijkt een beweging in de raad om de invoering eenrichtingverkeer in de Wijnstraat af te blazen.

Ongeacht de definitieve besluitvorming (het nemen van een verkeersbesluit) kunnen de praktische zaken nu al worden aangepakt.

Publiciteit

De Schil

Alle insprekers waren blij met de instelling van de 30km-zone in de gehele Schil. Er kan niet snel genoeg worden doorgepakt als het aan de meeste bewoners ligt. Alleen gaat het nog even duren voordat alle maatregelen echt zijn uitgevoerd. De verschillende bewoners drongen erop aan dat er meer geld beschikbaar kwam, zodat het eerder nog veiliger werd. Opvallend was dat alle insprekers op korte termijn een aanzienlijke visuele versmalling van de (auto)rijbaan voorstelden, teneinde de snelheidsverlaging te stimuleren en de situatie voor fietsers veiliger te maken.

Doorsteekjes

In he voorjaar heeft de Fietsersbond tijdens de bespreking van de kadernota hierover al ingesproken. Immers toen werd al aangegeven dat dit plan complex is en onnodig veel geld zou kosten. Ook op deze avond weer heeft de  Fietsersbond hierover ingesproken. Er bleek nu goed te worden geluisterd de Fietsersbond wil vooral dat fietsen overal in de binnenstad wordt toegestaan. Daar is in veel ander steden al goede ervaring mee opgedaan, zoals ’s Hertogenbosch, Tilburg en Den Haag. Het maken van doorsteekjes heeft immers alleen maar zin voor fietsers die dóór het centrum willen gaan. Fietsers willen echter graag hun fiets gebruiken bij het boodschappen doen. Zij zijn immers ook de belangrijkste klanten. Dat het maken van doorsteekjes tot erg veel extra borden (64) in de stad zou leiden verbaasde  verschillende fracties. Er schijnen zich nu drie stromingen voor te doen. Er is een groep, bestaande uit GroenLinks, de PvdA, CU/ SGP en D66 dat het voorstel van de Fietsersbond omarmt. Er is een groep  die wel doorsteekjes wil, maar dan zonder borden, wat feitelijk onmogelijk is, zoals de VSP en de VVD. BVD wil geen borden en heeft zorgen over de voetgangers. Zij gaan zich in de fractie nog nader beraden. Ook gaven zij aan dat ze een gesprek met VVN (en de Fietsersbond) willen voeren. Daarom zal het college van B&W nog geen besluit nemen.

Voor alle drie de onderwerpen geldt dat er veel meer duidelijkheid is gekomen, maar dat ze later nog een keer in de commissie worden besproken.

publiciteit

Hieronder tref je de links aan naar de verschillende persberichten en de uitzending van RTV Dordrecht.

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *