22 januari 2016

Waterbus meer dan vervoer

Op 20 januari vond een geanimeerde discussie plaats op een stampvolle Waterbus op de Noord. Opvarenden waren o.a. politici van de provinciale staten in Zuid-Holland, Rik van der Linden, wethouder Verkeer en Duurzaamheid, Gerben Baaij, directeur St Dordrecht Marketing, Hans Tanis, portefeuillehouder Verkeer Drechtsteden, Gerbrand Schutten, directeur Waterbus, Winnie Veth, inwoner Papendrecht en Metin Celik van de statenfractie van de Partij van de Arbeid.

Aanleiding was een oproep van Veth om de Waterbus ook ’s avonds te laten varen. Deze oproep heeft geleid tot het uitvoeren van een enquête (bijlage) en de toezegging van Schutten om, bij een realisering van de nachtboot de volgende Waterbus te vernoemen naar Veth.

Onder leiding van Celik werden de wensen en mogelijkheden besproken van een Waterbus bij nacht. Al snel werd duidelijk dat het in eerste instantie vooral gaat om de verbinding tussen Papendrecht en Dordrecht. Ondanks de aanwezigheid van de Papendrechtse brug zijn er velen, die om redenen van sociale veiligheid, die brug ’s avonds niet willen gebruiken. Daarnaast werd ook nog de wenselijkheid genoemd van een ruitverbinding, waardoor Papendrecht en Zwijndrecht ook direct met elkaar kunnen worden verbonden.

Door Baaij werd nog eens benadrukt dat de Dordrechtse binnenstad de afgelopen jaren een methamorfose heeft ondergaan. Er komen meer bezoekers en de kwaliteit en de kwantiteit van de uitgaansgelegenheden is erop vooruit gegaan. Binnenkort wordt zelfs de nieuwe bioscoop geopend. Hier kunnen meer dan 1.000 mensen een bezoek brengen per avond.

Die vergrote aantrekkelijkheid zorgt er ook voor dat de kans op een betere exploitatie toeneemt. Immers van belang is natuurlijk dat er iemand gaat betalen. Het extra varen van een Waterbus zal, zeker de eerste periode, wanneer het nog onbekend is, verliesleidend zijn. En, Schutten wordt er wel op aangesproken dat zij kostenneutraal moet varen. Dat laatste is onderdeel van de consessieverlening die door de provincie met de Waterbus is afgesproken (40% van de kosten van een kaartje worden door de reizigers betaald en 60% wordt gesubsidieerd).

Schutten wil dus wel meer varen, echter wel onder de voorwaarde dat er bij tegenvallende resultaten, dit niet ten nadele van de nu goed gewaardeerde Waterbus wordt gezien.

Door een aantal mensen is ook nog de iconische waarde van de Waterbus benoemd. Het is immers het enige regionaal opererende waternet ter wereld. Een net dat steeds hoger wordt gewaardeerd. Een net dat past bij het maritieme karakter van de regio. Een net dat de regio meerwaarde biedt, wat ook veel waard is.

Op basis van deze enquete en de gevoerde discussie zal er in de komende Drechtraad waarschijnlijk een motie ‘Vreemd aan de orde van de dag’ worden ingediend om de regio op te roepen meer werk te maken van een nachtboot. Daarnaast zal Celik, samen met de andere politieke partijen een voorstel voorbereiden voor de Staten. Dit voorstel zal er toe moeten leiden dat de Waterbus gelden krijgt om een nachtboot te laten varen voor een geruime periode.

Kortom, de avondboot heeft veel enthousiasme voor de nachtboot zichtbaar gemaakt. En nu ook maar hopen dat alle opvarenden ook zelf vaker de Waterbus gaan nemen.

15-12-16-nachtboot_enquete_uitslag.pdf

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *