5 april 2014

Fietsersbond ziet licht in de tunnel

Eind januari werd tijdens een bijeenkomst van wetenschappers die zich met de fiets bezig houden een presentatie verzorgd door de Rijksadviseur voor de Infrastructuur en Stad, Rients Dijkstra.

Het meest opvallende was dat er twee Nederlandse steden werden genoemd waar, tegen alle trends in, het fietsgebruik de afgelopen 10 jaar is afgenomen. Dordrecht bleek een van die steden te zijn. Kortom het is de hoogste tijd dat er niet alleen volgens de Fietsersbond iets moet gebeuren om de stad weer gezond te krijgen. Het gebruik van de fiets is daarbij bij uitstek een goed meetinstrument voor.

De Fietsersbond is daarom blij dat er nu eindelijk sprake is van een revival van het fietsen in Dordrecht. Dit blijkt uit het nieuwe, nog vast te stellen, plan ‘Dordt fietst verder’

Het komende jaar zal daar nog niet veel van zichtbaar zijn. De Fietsersbond wil daarom dat er geld beschikbaar wordt gesteld om ook daadwerkelijk nieuw beleid te kunnen uitvoeren en dat het niet alleen bij onderzoek en plannen blijft. Dit heeft de gemeente immers vaak gedaan de afgelopen jaren.

De onderzoeken die volgens het plan dit jaar worden gestart gaan bijv. over de fietsdoorsteekjes in de binnenstad, de rotonde Groene Zoom en de bewegwijzering

Fors wordt er in het plan ‘Dordt fietst verder’ ingezet op het voorkomen van fietsendiefstal, een groot onderbelicht probleem in Dordrecht. Ze wil meer gaan handhaven op weesfietsen, fietswrakken en fout geparkeerde fietsen. Verder gaat ze onderzoek doen naar fietsendiefstal en heling. Onderdeel van de preventie is ook de verbetering van de kwaliteit van de fietsenklemmen. Deze zullen aan de richtlijnen moeten gaan voldoen. En natuurlijk blijven de stallingen van de gemeente gratis. De Fietsersbond is hier blij mee, maar wil wel dat de gemeente haar beleid afstemt op de landelijke uitvoeringspraktijk, zodat daardoor nog meer kan worden bereikt. En dan niet alleen in Dordrecht, maar ook in de rest van de Drechteden en daarbuiten.

Concreet is er nu al wel geld beschikbaar voor een fietspad bij de Kil, waar vanaf de Wieldrechtse Zeedijk, een fietspad wordt aangelegd over de Oude Beerpoldersekade dat uiteindelijk weer bij de Rijksstraatweg zal aansluiten. Verder wordt het fietspad 220 in de Nieuwe Dordtse Biesbosch aangelegd. In de stad zal het vooral zichtbaar worden doordat de Patersweg op de schop zal gaan. Daar wordt een fietsstraat van gemaakt. De tweede in Dordrecht.

Om fietsen te stimuleren zal er ook meer worden gecommuniceerd. Zo zal de bewegwijzering worden aangepakt, komt er een speciale website en zullen de verbindingen naar het buitengebied beter worden gemarkeerd. Daarnaast zal de gemeente nog meer acties rond fietsen en gedrag gaan uitvoeren.

Al met al een goed begin van een lange tunnel waar nog doorheen moet worden gegaan voordat Dordrecht fietsstad 2020 kan worden. Dan beschikt ze immers 800 jaar over stadsrechten. En als echt Hollandse stad schept dat verplichtingen.

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *